- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

طپش زندگی در قلب سیپدجامگان اورژانس

آذرقلم: صدای آژیر آمبولانس شاید قدری اضطراب آور باشد اما خبر از وقوع حادثه ناگواری است که هر لحظه ممکن است از وسعت ثانیه‌ها برای اقدامات درمانی کم شود.

به گزارش آذرقلم، امروز سری به مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زدیم برایم جالب بود در میان پرسنلی هستم که پیراهن سفید و ستاره حیات بر سینه دارند، خسته‌اند اما بروز نمی‌دهند قطعاً شنیدن نفس دوباره یک بیمار، روح و روان آنها را جلا می‌بخشد همان پرسنلی که خواب راحت بر آنان حرام است و نه مرخصی اجباری به آنان تعلق می‌گیرد. از کمردرد ناله می‌کنند و از دیدن برخی حوادث ناگوار رنجیده خاطر می‌شوند زندگی پر از دقیقه و ثانیه‌هاست اما اینجا ثانیه وسعت دیگری دارد چرا که پای مرگ و زندگی کسی در میان است.

صدای ضربان قلب، کند می‌شود نفس در سینه تنگ هست و جسم نیمه جان کودکی دل به جاده‌ها سپرده است درست همین لحظه کرنای آژیر آمبولانس به گوش می‌رسد دستانی که فرصت دوباره زندگی را به آنها می‌بخشند تا شاید به یاد آوریم که دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

صدای اذان در فضا می پیچد و لحظه افطار را یادآوری می‌کند اما همچنان سیپدجامگان اورژانس مشغول امدادرسانی به مردم هستند درست همین لحظه، تا به حال شده فکر کنیم که برخی بدون اینکه افطار کنند و سحری بخورند به یاری همنوع خود می‌شتابند شاید برخی از ما پرسنل اورژانس را در زمره مشاغل سخت تصور نکنیم اما همین که با شتاب و اضطراب خاصی برای نجات فردی در محل حادثه حضور می‌یابند نهایت فداکاری و عشق است.

۲۶ پایگاه اورژانس در کلان‌شهر تبریز

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌گوید: کلان‌شهر تبریز دارای ۲۶ پایگاه اورژانس بوده که بر اساس آمار، به طور روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ مأموریت در کل استان انجام می‌گیرد که از این تعداد گفته شده ۱۷۰ تا ۲۱۰ مورد مأموریت، مختص به تبریز و مابقی مربوط به کل استان‌ها به جز مراغه و سراب است.

وجود ۱۷۰ دستگاه آمبولانس

فرزاد رحمانی از انجام ۳ هزار و ۸۸۵ مأموریت موتوری خبر داده و خاطرنشان می‌سازد: از تعداد گفته شده ۵۹۸ مورد، تحویل و انتقال به بیمارستان و درمان در محل صورت پذیرفته است. ۲ پایگاه هوایی اورژانس، ۳۰ دستگاه آمبولانس در انبار، ۳۰ دستگاه آمبولانس اکو در سطح استان داریم.

وی با اشاره بر استقرار ۳ پایگاه اورژانس جاده‌ای در اسپیران، مایان و باسمنج بیان می‌کند: بازه زمانی برای حضور اورژانس در محل حادثه، ۱۰ دقیقه در مأموریت‌های شهری و۱۵ دقیقه در مأموریت‌های جاده‌ای است و آنچه که در برنامه سازمان اورژانس کشور مطرح شده طراحی اپلیکیشن است تا مسیر حرکت آمبولانس برای تماس گیرندگان مشخص شود حتی تا رسیدن اورژانس، اقدامات لازم توسط اپراتور به نزدیکان بیمار داده می‌شود.

افزایش ۴ پایگاه اورژانس در کلان‌شهر تبریز

وی بیان می‌کند: نصف راه، عینالی، سه راهی اهر و جنب بیمارستان شهدا از جمله مناطقی است که اقدام به افزایش پایگاه اورژانس داشته‌ایم اما با این وجود با توجه به حجم جمعیت و گسترش شهر نیاز به خود پایگاه در برخی مناطق همچون بازار، اطراف آن و ولی‌عصر داریم تا از زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه کم شود که اقدامات اولیه آن انجام گرفته است.

رحمانی با اشاره بر پوشش ۱۰۰ درصدی پایگاه‌های اورژانس در جاده‌های اصلی و بزرگراه‌ها به ازای هر ۴۰ کیلومتر می‌گوید: با توجه به اینکه شهرستان چاراویماق جزو مناطقی است که در فصل زمستان با بارش سنگین برف همراه است، ۹ دستگاه آمبولانس هایلوکس به این مناطق تعلق گرفته است که ترخیص ۴۰۰ دستگاه آمبولانس و توزیع آن به سراسر کشور به خصوص مناطق صعب العبور و برفی در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۹۰۰ هزار بار تلفن اورژانس به صدا درآمد

وی هموار نکردن مسیر برای ماشین اورژانس و مزاحم‌های تلفنی را از عمده‌ترین مشکلات معرفی و ادامه می‌دهد: روزانه ۲۵۰ تماس تلفنی مزاحم موجب مشغول بودن خطوط اورژانس بوده که این موارد از سوی دستگاه قضائی پیگیری می‌گردد انتظار بر این است که مردم با موارد ضروری تماس با اورژانس آگاه شوند چرا که هدف اصلی اورژانس، نجات دهنده مواردی نظیر سکته قلبی و مغزی، ایست قلبی و تصادفات است که سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان می‌کند: شهروندان می‌توانند با شماره گیری ۱۹۰ هر گونه انتقاد و پیشنهاد خود را ارائه کنند با توجه به شیوع برخی گمانه‌زنی ها به هیچ وجه استخدامی تحت عنوان راننده صورت نمی‌گیرد و پرسنل اورژانس حاضر در محل، هر دو کارشناس فوریت‌های پزشکی هستند و اتمام هر مأموریت تا دو ساعت به طول می‌انجامد.

تمامی خدمات اورژانس رایگان است

وی با تأکید بر اینکه تمامی مأموریت و فعالیت‌های اورژانس رایگان هست بیان می‌کند: در برخی موارد مشاهده می‌شود که مردم در محل حادثه هیچ‌گونه تماسی با اورژانس نداشته و منتظر رسیدن امداد هستند خود مردم باید این آگاهی را داشته باشند که در وقوع حوادثی نظیر تصادفات، ایست قلبی و … با اورژانس تماس حاصل فرمایند.

رحمانی در پایان، فرهنگ‌سازی را در زمره اساسی‌ترین نیازها می‌داند و ادامه می‌دهد: نیاز به فرهنگ‌سازی به این دلیل است که پرسنل اورژانس صرفاً برای کمک در محل حادثه حضور می‌یابند و هرگونه عملی از سوی شهروندان که منجر به تأخیر در کمک‌رسانی اورژانس باشد سلامت فرد را به خطر می‌اندازد در مواقعی که حال بیمار وخیم است اورژانس اقدام همزمان به مأموریت موتوری و دستگاه آمبولانس می‌کند تا رسیدن آمبولانس، پرسنلی که با موتور به محل اعزام شده است اقدامات اولیه را انجام دهد.

دیدن پرسنلی که از مشقت و مشکلات می‌گویند اما قدری خستگی و ناامیدی در وجود آنان جایی ندارد خیلی زیباست ثانیه‌هایی که به گفته خودشان حیاتی است و سرنوشت را رقم می‌زند امروز روز خوبی را کنار سپیدجامگان سپری کردیم در راه با خود فکر می‌کنم حال وقت آن رسیده است که پرسنل اورژانس نیز در زمره مشاغل سخت جای گیرند قطعاً برای چند ساعتی بودن با آنها، شما را نیز توجیه خواهد کرد.

 آناهیتا رحیمی/ مهر