- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

«دریان» شبستر روستای دوستدار کتاب کشور معرفی شد

روستای «دریان» آذربایجان‌شرقی جزء ۱۰ روستای دوستدار کتاب کشورآذرقلم: روستای دریان از توابع شهرستان شبستر به عنوان روستای دوستدار کتاب در میان ده روستای دیگر از سراسر کشور معرفی شد.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، در پنجمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نزدیک به ١۴٠۶ روستا و آبادی عشایر دوستدار کتاب، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که پس از چندین مرحله داوری هیئت داوران این جشنواره، ١٠ روستا  را به عنوان روستای دوستدار کتاب انتخاب کردند که در این میان روستای دریان از شهرستان شبستر  در جمع منتخبین مرحله نهایی این جشنواره قرار گرفت.

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران همزمان با پنجمین برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران در سالن همایش‌های بین‌المللی کتابخانه ملی ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و مسئولان کشوری و استانی و اهالی قلم و فرهنگ برگزار شد و از آذربایجان‌شرقی نیز وحید حسین‌زاده معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، ابوالفضل اللهوردیان رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شبستر، هادی محسنی رییس کتابخانه‌ شبستر و فریبا خاقانی مسئول طرح روستای دوستدار کتاب در دریان در این آیین حضور داشتند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اظهار داشت: این جشنواره می‌تواند فرصتی اکتشافی برای توسعه اجتماعی باشد، اگر توسعه اجتماعی مهم است باید یک نقطه مهم یعنی توسعه فرهنگی را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: در توسعه فرهنگی نقطه مرکزی کتاب است، همه تمدن‌های بشری با کتاب آغاز شده‌اند و مسیر فناوری و علم برای رویش‌های انسانی همیشه با کتاب تدوام یافته است، بحث کتاب‌خوانی در کمک به توسعه فرهنگی و توسعه فرهنگی برای رسیدن به توسعه اجتماعی هدف این جشنواره بود و ایده پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب براین اساس مطرح شد.

وی افزود: توسعه اجتماعی به پویش‌های اجتماعی نیاز دارد، در واقع توسعه اجتماعی به افرادی نیاز دارد که اراده داشته و پای کار باشند، وقتی این اتفاق شروع شد ما نمی‌دانستیم چه گر‌وه‌هایی به حوزه کتاب تعلق خاطر دارند، اما امروز گروه‌هایی که به عنوان مخاطب کتاب شناخته شدند باعث شده است که بدانیم چه کسانی پای کار هستند و از این طریق ایده‌سازی‌ها شروع می‌شود.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری نیز در این آیین با بیان این که پیش نیاز و سنگ بنای هر کاری در کشور توسعه و نشاط فرهنگی است، اظهار داشت: مهمترین رسانه و ابزار پیام‌رسان در بخش فرهنگ کتاب است. کتاب مظهر اصلی اندیشه است و اگر به دنبال رونق اندیشه هستیم باید به دنبال رونق کتاب و حمایت از خانواده نشر باشیم.

وی تاکید کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی روستاها یکی از مسائل اصلی است که همه باید به آن ها توجه کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه کارهای بسیار خوبی انجام داده است.

معاون اول رئیس جمهوری با تاکید بر این که در شهرستان‌ها و روستاهای کشور ظرفیت‌های خوبی در حوزه فرهنگی وجود دارند که باید از سوی دولت مورد توجه و حمایت قرار بگیرد، به آئین انتخاب سالانه پایتخت کتاب در کشور اشاره کرد و افزود: اصول انتخاب پایتخت کتاب اصولی پایدار و قابل قبول است و انتخاب یزد به عنوان پنجمین پایتخت کتاب کشور اقدام بسیار شایسته‌ای است زیرا مردم این شهر از هر نظر شایسته انتخاب به عنوان پایتخت فرهنگی هستند.

 گفتنی است فراخوان پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۷ از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب ایران اعلام شد. استقبال گسترده شهرها و روستاهای کشور از این برنامه باعث شد دو مرحله مهلت ارسال آثار این جشنواره تمدید شود.

در برگزاری پنجمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب سازمان ها و نهادهایی چون کمیسیون ملی یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، نهاد کتابخانه‌های عمومی، خانه کتاب کشور، انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان،  اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان،  معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب همکاری و مشارکت داشتند.