- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

قافیه تنگ آمد، طرح بهسازی مقبره الشعرا نیمه تمام ماند!

گزارش از: آناهیتا رحیمی

آذرقلم: شهر اولین‌ها، شهری که اماکن و بناهای تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده و مأوایی برای سالکان حق و شاعران نام آور تبریز می‌باشدکه همین به تقدس و معروفیت کلانشهر تبریز می‌افزاید و جایگاه ویژه‌ای را در بین شهرهای دیگر به خود اختصاص می‌دهد.جایی میان کوی سرخاب که بیش از ۴۰۰ شاعر نامی و پرآوازه همچون سید محمد حسین بهجت تبریزی در آن آرام گرفته اند.

این بنای زیبا از ۴۰ سال پیش قراربود به یک پردیس فرهنگی  تبدیل شود طرحی که با گذشت روزها و سال‌ها نه تنها عملی نشد و در حد یک شعار باقی ماند بلکه اکنون نیز یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر تبریز که حکایت از تاریخ و ادبیات ایران دارد اسیر در خاک و آهن گشته و با این چهره‌ی نازیبا از میهمانان خود استقبال می‌کند.

انتخاب کلانشهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام و تب و تابی که این شهر برای آماده ساختن خود داشت شاید پنجره‌ی امیدی را به روی پروژه‌های تکمیل نشده می‌گشود اما زمانی که از حال تأسف بار این روزهای مقبره الشعرا از مسئولان می‌پرسی برخی از نبود بودجه کافی برای اتمام پروژه سخن می‌گویند و برخی نیز با وعده‌ای از اتمام پروژه، مرهمی بر روی زخم می‌گذارند.

گفته می‌شود که مقبره الشعرا از بزرگترین پروژه‌های فرهنگی کشور است.

امروزه صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین راه های درآمدزایی است اما همانگونه که پیداست صنعت گردشگری در کشور ما نه تنها به باد فراموشی سپرده شده بلکه ظرفیت‌های بزرگی همچون مقبره الشعرا و سایر اماکن که می‌تواند در جذب گردشگر بسیار مفید واقع شود مورد بی مهری و غفلت مسئولان قرار گرفته است.  در حال حاضر وضعیت فعلی مقبره الشعرا همچون زخمی باز کرده در تبریز است و آنگونه که پیداست مقبره ی شاعران تبریز در حسرت پردیس شدن خواهد ماند.

بازسازی نیابتی مقبره الشعراء توسط شهرداری

فریدون بابایی اقدم، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز در این باره می گوید:  مقبره الشعرا از جمله پروژه‌هایی است که به صورت نیابتی، از سوی شهرداری کار می‌شود و به جهت محدودیت‌های از جمله تأمین منابع مالی، شهرداری با اجازه‌ی شورای شهر تبریز به این مسئله ورود کرد تا بازسازی مقبره الشعرا را به اتمام برساند.

وی خاطر نشان می کند: اقدامات شهرداری در این راستا در برهه‌ای از زمان به خوبی پیش می‌رفت ولی در حال حاضر با وضعیتی که بر منابع مالی شهرداری حاکم است و خود شهرداری نیز در بحث پروژه‌های عمرانی با مشکلاتی روبرو است طبیعتاً این مشکلات نیز به بحث سایر پروژه‌ها از جمله مقبره الشعرا انتقال می‌یابد ولی با این حال این قضیه دلیل نمی‌گردد که کاری که تاکنون انجام گرفته را نیمه تمام به حال خود رها کنیم همواره در جلساتی که با شهردار تبریز تشکیل می‌شود تلاش مان این است که مشکلات مالی این پروژه را حل کنیم و به تعهد سازمان شهرداری عمل کنیم.

بابایی اقدم در پایان تصریح کرد : حقیقت قضیه این است که در چنین پروژه‌هایی نیاز است تا از سایر منابع به ویژه سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز کمک بگیریم و سایر منابع ملی و دولتی نیز باید پای کار بیایند.