- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مسجدجامعی هم از غربت خانه تاریخی امیرکبیر در تبریز ابراز تاسف کرد

آذرقلم: عضو شورای اسلامی شهر تهران، که در سال‌های اخیر، با برنامه‌های تهران گردی، ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی محلات را مورد توجه قرار داده، گفت: محلات تبریز، منشا اتفاقات مهمی بوده‌اند، اما بازتابی که باید «خانه تاریخی امیرکبیر» داشته باشد، در این محله دیده نمی‌شود.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، احمد مسجدجامعی که به منظور شرکت در همایش کمیسیون‌های فرهنگی شوراها در تبریز حضور یافته بود، در بازدید از خانه تاریخی امیرکبیر، اظهار داشت: کسی که وارد پارک امیرکبیر می‌شود، باید مکث کند و با فضای تاریخی ارتباط برقرار کند، اما عملاً امکان این اتفاق در اینجا نیفتاده‌ است.

این چهره فرهنگی یادآور شد: کارکرد این خانه قاجاری تغییر یافته و بازخوردی از اصالت این خانه به چشم نمی‌خورد.

وی اضافه کرد: حتی تندیسی هم که در اینجا از امیرکبیر بوده، حذف شده است، بدون اینکه جایگزینی برای آن قرار داده شود.

مسجد جامعی با تحلیل فضای کلی پارک امیرکبیر، گفت: موقعیت آرام و دنج پارک امیرکبیر، با طراحی و نورپردازی مناسب، به خوبی ایجاد شده و یک فضای مساعد را در اختیار خانواده ها قرار داده است، اما به نظرم در کنار آن باید قدر خانه‌ای چنین ارزشمند را بیشتر دانسته شود.

وی در عین حال، با تاکید بر اینکه فضای آرام و خانوادگی پارک نباید نادیده گرفته شود، افزود: بعضا مردمِ محل، اصلاً تمایلی به برنامه‌های تجمعی و شلوغ ندارند و فضای آرام خانوادگی را ترجیح می‌دهند؛ بنابراین نباید کارکرد خاصی را به مردم محل، تحمیل کرد و فعالیت‌های فرهنگی، نباید آرامش پارک را به هم بزند.

 خانه امیرکبیر با مساحت ۳۰۰ مترمربع در بوستان امیرکبیر محله وزیرآباد تبریز واقع شده و گفته می‌شود میرزاتقی‌خان امیرکبیر وزیر لایق قاجار، پیش از دوره صدارت، مدتی در این خانه حضور داشته است.

خانه امیرکبیر یکی از خانه‌های تاریخی شهر تبریز است، این خانه دو طبقه که محل زندگی و بخشی از محل کار امیرکبیر است، بیش از ۹۰ درصد تخریب شده و تنها دو پلان از آن باقی‌مانده بود که با توجه و همت شهرداری منطقه و سازمان میراث فرهنگی بازسازی شد.

قابل یادآوری است که امیرکبیر صدراعظم برجسته دوره قاجار است که اصلاحات چشمگیر بسیاری در ایران انجام داد. میرزا تقی‌خان امیرکبیر در 20 دی سال 1230 هجری شمسی در حمام فین کاشان به شهادت رسید.