- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سبک مداحی‌ها نباید رقص‌آور و لس‌آنجلسی باشد/شیفته روضه‌خوانی آذربایجانی ها هستم

آذرقلم: عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ر هبری گفت: نه تنها خود مداح، بلکه خانواده و منسوبان مداح هم باید رعایت احکام دینی و هنجارهای اجتماعی را بکنند، اینکه دختر و همسر مداح بی‌حجاب و بدحجاب باشد، پسندیده نیست.

به گزارش آذرقلم به نقل از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی عصر امروز در اولین همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمال‌غرب کشور در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی(ره) اظهار کرد: شرکت در مجلس مداحان اهل‌بیت(ع)، این هنرمندان آئینی و خادمان عزای حسینی مایه مباهات و افتخارات است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این مجالس باشکوه حسینی ارادت ویژه به اهل‌بیت(ع) است به طوریکه همیشه بعد از ترک دنیا، مجلس عزا گرفته می‌شود ولی برای امام حسین(ع) که در دهم محرم به شهادت رسیده است از اول محرم عزاداری می‌کنند و بنیانگذار این کار امام رضا(ع) بودند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه بنده از سال ۱۳۵۴ افتخار نوکری در دستگاه امام حسین(ع) را دارم، تاکید کرد: این سرمایه را ارزان نفروشید و با خدا معامله کنید چراکه رُکن اساسی در این دستگاه خود سالار شهیدان است.

وی بیان کرد: شخصیت مداح از جمله ویژگی اصلی و به صراحت می‌توان گفت که مداحان اهل‌بیت(ع) هنرمندان اصلی هستند و افرادی که مقتل‌خوانی و مداحی درست می‌کنند را باید قدر دانست.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان ر هبری گفت: مداحی که خانواده‌اش مناسب با نام مداحی نیستند، باید اعلام برائت از خانواده خود کند و به مردم اعلام کند که من به خانواده‌ام تذکر دادم ولی قبول نکردند و کارهای آنها را پای من ننویسید.

امام جمعه تهران اذعان داشت: مداح اهل بیت(ع) باید خود، رفتار، پوشش، آرایشش به مداحی بخورد و در برخی مواقع مشاهده می‌شود جوانی که نوحه می‌خواند سنخیتی با مداحی ندارد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه امروزه مداحی بعد از خطابه مطرح می‌شود، گفت: برای اینکه این ویژگی را داشته باشید، باید خصیصه‌های مداحی در شما ایجاد شود و اگر در خانواده مداح رفتارها و آسیب‌هایی است، باید خود را از آن رفتار‌ها مبرا کند چراکه شخصیت و رفتار بسیار مهم است، از این رو تازه‌واردهای این عرصه به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشند.

آذربایجان دارالحسین(ع) است

امام جمعه تهران خاطرنشان کرد: از چند روز مانده به محرم به استقبال محرم رفتن کار مردم آذربایجان است و می‌توان این خطه را دارالحسین(ع) نامید.

وی با تاکید به اینکه روضه باید مستند باشد، تصریح کرد: البته بی‌دلیل هم نباید سخت‌گیری کرد و تا روضه‌ای خوانده شد و برای ما نامأنوس بود، انگ دروغ به آن زد، این کار خطاست.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آنچنان که روضه دروغ گفتن نادرست است، اتهام به مداح نیز نادرست است، افزود: باید برای روضه فضا و زمینه فراهم شود، پس پرورش روضه دروغ نیست.

وی بیان کرد: زبان حال روضه از زبان شعرای خوش‌ ذوق مخصوصاً آذری‌ها یک ویژگی و ظرفیت است و باید هر روز از روز گذشته روضه حسین(ع) باشکوه‌تر باشد.

آیت‌الله خاتمی با تاکید به اینکه باید خطیب شأن خود را بداند، تصریح کرد: وقتی خطیب می‌بیند مداح است و روضه بهتری می‌خواند، پس کلام خود را کوتاه کند، این شامل مداحان نیز می‌شود که در اوج دلدادگی به یک باره به موضوع سیاست می‌پردازند.

آیت‌الله خاتمی افزود: ورود به سیاست نباید باندی و جناحی باشد، ما در این کشور حجت شرعییه بنام ولی‌فقیه داریم و انتظار می‌رود تا مداحان موضع انقلابی یا همان حمایت از ولی‌فقیه داشته باشند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه دو ماه محرم و صفر خروجی علمی و عملی دارد، توضیح داد: مداحان در طول سال مطالعه داشته باشند تا مداحی پرمحتوا و تاثیرگذار ارائه کنند.

وی، سبک مداحی را مورد اشاره قرار داد و گفت: حتی قرآن را نیز با سبک آلوده قرائت نکنید زیرا این سبک‌های آلوده غربی‌ و لس‌آنجلسی در شأن مداحی نیست.

امام جمعه تهران ادامه داد: خدا را شاکریم که یک گرایشی به سمت سبک‌های فاخر ایجاد شده است و مداحان اهل‌بیت(ع) این استعداد را دارند تا از خود یک سبک بومی تولید کنند.

وی متذکر شد: رقص‌آور خواندن چه در مجالس عید و چه در مجالس عزاداری حرام است چراکه رقص از مصادیق لهو است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: چرا باید به بهانه جشن عید غدیرخم حرکات موزون به خورد مردم بدهند که حرام است.

وی با تاکید به اینکه برخی فکر می‌کنند که حرکات جلف و سبک باعث می‌شود که مجلس گرم شود، تصریح کرد: بهترین سبک، سبکی است که مستمع با اشک و سوز دل سینه بزند و این بهترین و موفق‌ترین سبک است.