- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سایه سنگین تشریفات بر سر ولیمه های بازگشت از مکه!

[vc_row][vc_column][vc_column_text]آذرقلم: یکی از مواردی که مهمانی دادن مستحب است ، هنگام بازگشت از سفر پر فیض و برکت حج و خانه خدا است . بر مؤمنان لازم است به شکرانه این نعمت بزرگ که نصیب آنها شده است ، در راه خدا صدقه بدهند و فقرا ومؤمنان را به مهمانی دعوت کنند و آنها را طعام دهند . به این آئین ، ولیمه دادن می گویند که از قضا در رسوم ما ایرانی ها و آذربایجانی ها هم جایگاه ویژه ای دارد.
پیامبر گرامی اسلام می فرماید : ولیمه دادن در پنج چیز است : عروسی ، تولد فرزند ، ختنه کردن اولاد ، خرید خانه و بازگشت از سفر حج .

به دور از تشریفات و زیاده روی 
رسول برگی از وعاظ و شخصیت های دینی شهر تبریز با اشاره بر اینکه ولیمه عبارت است از: مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند در این باره می گوید: مهمانان این ولیمه می توانند اقوام، همسایگان و… باشند. بنابراین، دادن ولیمه واجب نیست، بلکه سنت و مستحب است خاطر نشان ساخت: نتیجه اصلی ولیمه و میهمانی را زدودن کینه‌ها، نزدیک ساختن دل‌ها به یکدیگر را موجب می‌شود مخصوصا اگر دور از تشریفات و زیاده‌‏روی و اسراف باشد، خداوند به همگان برکت می‏دهد و خوشحالی مؤمنین موجب رضای او می‏گردد. اولین بار در کشور ما بصورت رسمی در سال ۱۳۷۹ حجاج بیرجندی با هماهنگی و همکاری بین مدیران و روحانیون کاروان های حج و با همبستگی و دلبستگی بین حجاج بیرجندی هزینه تشریفات ولیمه حج خود را صرف مدرسه سازی در مناطق محرم بیرجند نمودند.

حل مشکل و نیازهای غذایی افراد
وی اذعان داشت: آنچه در روایات معتبر مطرح شد این است که ولیمه بیش از یک روز نبوده و اکثریت مهمانان حاضر در آن از فقرا و نیازمندان فامیل دور و نزدیک و جامعه باشند، زیرا که علت اصلی و عمده ولیمه دادن ها، حل مشکل و نیازهای غذایی افراد است که این را از کنار هم قرار دادن 2 روایت عنوان شده می توان بدست آورد. در تعریف ولیمه بزرگان دینی ما فرموده اند : ولیمه یعنی دادن غذا به فقرا و مساکین و این عمل با رعایت شرایطی که برای آن ذکر شد، می تواند در راستای سنت پسندیده الهی باشد . اما اگر سفره ای با حضور اکثریت غیرنیازمندان پهن شد، اصولا عنوان ولیمه برآن صدق نمی کند بلکه یک مهمانی تجملاتی است بدون پیامدهای دینی، عبادی و الهی.
برگی تصریح کرد :  البته برخی در توجیه سفره های تجملاتی خود و نیز مهمانان ثروتمند دعوت شده می‌گویند که پس از بازگشت از سفر که نمی توان آشنایان وفامیل را از حضور در ولیمه محروم کرد این کار ممکن است بازتاب منفی داشته و موجب دلخوری و ناراحتی بین فامیل باشد و یا حتی آن را برخلاف توصیه های دینی به صله ارحام مطرح می‌کنند  به همین علت پیامبر صلی الله علیه وآله می‌فرمایند: در طعام ولیمه خود فقرا و اغنیا را قرار دهید.
وی در پایان افزود : لذا اگر از دعوت فامیل و آشنیان که نیازمند هم نیستند، ناچاریم اما می توان به گونه ای مهمانان را دعوت کرد که اکثریت چشم گیری از مهمانان از فقرا باشند. پس اگر شخص حاجی  می خواهد طبق سفارش معصوم عمل کند زمانی می تواند این ولیمه را مورد قبول الهی بداند که اکثریت حاضرین در مجلس ولیمه از نیازمندان و فقرا مخصوصا از فقرای نزدیک باشند.

Image result for ‫ولیمه های حج‬‎
گسترش خوی اشرافی گری و خودنمایی 
امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس مطرح کشور ، سفر به خانه‌ی خدا را یک سفر معنوی دانست که در آن از مادیات، چشم و هم چشمی‌ و به رخ کشیدن‌ها باید پرهیز گردد و افزود : اما متأسفانه زائران خانه‌ی خدا هنگام بازگشت از خانه‌ی خدا، غافل شده و به جای اینکه به فکر جامعه و مشکلات مردم زیردست، افراد متکدی، زنان بی سرپرست و … باشند به ولیمه‌های چندمیلیونی که البته بسیاری از آنها نیز دور ریخته می‌شوند اقدام می‌کنند که این ولیمه‌ها بیشتر جنبه‌ی تجمل گرایی، اشرافی گری و خودنمایی به خود گرفته است.

نشانگر طبقات اجتماعی فاحش در سطح جامعه 
وی ادامه داد : با به راه انداختن این گونه مراسم‌ها، جامعه از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی متضرر می‌شود بدین گونه که اول از همه از جهت اقتصادی مضر می‌باشد زیرا در جامعه‌ای که فقیر است به برخی مواد غذایی نیاز داریم که با این اقدام، سرمایه‌ی جامعه به هدر می‌رود. از لحاظ فرهنگی از این جهت مضر می‌باشد که موجب رواج یک امر نامطلوب در جامعه می‌گردد. از لحاظ سیاسی نیز مضر است زیرا نشانگر اختلاف طبقاتی فاحش شده و نوعی بدبینی سیاسی را شکل می‌دهد. هم چنین جامعه را از لحاظ روحی و روانی، بیمار می‌کند هنگامی که افراد به مقایسه خود با کسانی که اقدام به دادن چنین ولیمه‌هایی می‌کنند از نظر روحی و روانی بسیار آسیب پذیر می‌شوند.
این جامعه شناس، در پایان  با تأکید بر اینکه موجب گسترش پدیده‌ای شوم در جامعه می‌شود تصریح کرد : حجاج خانه‌ی خدا بهتر است هزینه‌ی  ولیمه‌های آن چنانی را به افراد نیازمند، بیکار، خانواده‌های فقیری که در هزینه‌ی جهاز دختران خود عاجز مانده‌اند ببخشند که در این صورت ثواب بیشتری را به دست می‌آورند.

گزارش از: آناهیتا رحیمی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]