- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

حتی 3 صفحه هدفگذاری برای 560 میلیارد تومان هزینه فرهنگی سال های گذشته وجود ندارد!

گفتگو از کمال الدین نیک رفتار خیابانی و صادق رنجبری

آذرقلم: فرج محمد قلیزاده فعالیت خود را از سال 1370 اشتغال را با معلمی آغاز کرده و به مدت هشت سال در ناحیه سه تبریز به تدریس اشتغال داشته است. از سال ۱۳۷۹ به عنوان مشاور حقوقی شهرداری منطقه ۳ تبریز وارد مجموعه شهرداری شده، شش ماه به عنوان معاون اداری و مالی و قائم مقام شهردار و سپس حدود یک سال به عنوان شهردار منطقه ۳ منصوب شده است.

از سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون اداری و مالی شهرداری تبریز منصوب شده، فعالیت در این سمت را تا سال ۱۳۸۶ ادامه داده و سپس استعفا داده و در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به عنوان هیات علمی استخدام شده و به تدریس رشته حقوق می پردازد. همزمان در دانشگاه آزاد نیز به کار تدریس اشتغال داشته است.

فرج محمد قلیزاده در سال ۱۳۸۹ در دانشگاه قم در دوره دکترای حقوق خصوصی قبول شده و امتحان جامع را نیز سپری کرده است.

وی در کنار فعالیت های فوق، وکیل پایه یک دادگسترى و عضو کانون وکلا، عضو و رییس هیئت مدیره شرکت توسعه آذربایجان شرقى، مشاور حقوقى در شرکتهاى خصوصى را در کارنامه اش داشته و افتخار بیش از ۵۰ماه حضور در جبهه را نیز دارد.

وی در انتخابات سال 1396 با رای مردم تبریز به عضویت شورای شهر تبریز درآمده و با سمت رییس کمیسیون فرهنگی شورا، و امسال به عنوان نایب رییس شورای شهر از جمله فعال ترین اعضای شورای پنجم تبریز در یک سال گذشته بشمار می آید.

گفتگویی با وی انجام داده ایم که ماحصل آن را با هم می خوانیم:

به عنوان اولین سئوال لطفا درباره مبنا و چارچوب فعالیت های کمیسیون فرهنگی شورا توضیح بدهید؟

فرج محمد قلیزاده: کمیسون فرهنگی شورای شهر تاکنون به شکل سلیقه ای اداره شده است. اگر شما از روسای کمیسیون های فرهنگی شوراهای شهر این سئوال را بپرسید، پاسخ های مختلف و متنوعی را از هر مسئولی می شنوید. متاسفانه برنامه و سیاست مشخصی تاکنون در این کمیسیون ها نداشته ایم.

در شهر تبریز و در دوره های قبلی بیش از 560 میلیارد تومان بودجه مصوب شده که برای تصویب و هزینه این مبلغ شما نمی توانید سه صفحه سیاست گذاری و یا هدفگذاری بیابید!

این رقم زمانی اهمیت می یابد که بدانیم شهرداری تبریز در حال حاضر بیشتر از 1150 میلیارد تومان بدهی دارد. بعبارت دیگر هزینه هایی این چنینی بدون هدف گذاری و برنامه ای، برای هر شهروند تبریزی حدود 700 هزار تومان بدهی بجا گذاشته است. و ما میراث دار چنین تشکیلاتی هستیم.

با توجه به مطالبی که گفتید، شما بعد از شروع فعالیت در این کمیسیون چه اقداماتی داشته اید؟

فرج محمد قلیزاده: همانطوری که اشاره کردید در یک سال گذشته که از فعالیت مان می گذرد ما ابتدا شروع کردیم به هدف گذاری و برنامه ریزی. ابتدا آسیب شناسی فعالیت های گذشته را انجام دادیم و سپس در راستای ترمیم و بازسازی، شروع به نوشتن ساختار و اهداف کردیم.

در این هدف گذاری یکی از اولویت هایمان جلوگیری از فعالیت های موازی فرهنگی در شهر تبریز هست که با ادارات و سازمان های مسئول در حوزه فرهنگ رایزنی هایی داشته ایم. البته سیاست اصلی ما گفتگو و اعتمادسازی سایر سازمان های دخیل در حوزه فرهنگ برای افزایش راندمان و تاثیرگذاری بر فرهنگ جامعه می باشد.

همچنین تشکیل کمیسیون های تخصصی و شناسایی و استفاده از کارشناسان هر حوزه نیز در اولویت برنامه هایمان قرار داشته است. در این رابطه کمیته رسانه ها را نیز تشکیل و جلساتی با نمایندگان مطبعات و نشریات داشته ایم که خروجی آنها بزودی با تصویب آیین نامه حمایت از رسانه ها و ساماندهی دکه های مطبوعاتی منتشر خواهدشد.

در همین راستا برای هماهنگی با کمیسیون های فرهنگی سایر شهرهای کشور نیز هفته بعد همه آنها را به تبریز دعوت کرده ایم تا در این باره مشورت و جلساتی داشته و به یک نتیجه گیری واحدی برای هدف گذاری فعالیت های فرهنگی شوراها و شهرداری ها برسیم.

با توجه به وضعیت نامناسب مالی شهرداری تبریز و وجود بدهی ها، چرا شهرداری در رشته های ورزشی تیم داری می کند؟

فرج محمد قلیزاده: به مطلب خوبی اشاره کردید، متاسفانه در سالهای گذشته میلیاردها تومان از جیب مردم در شهرداری تبریز برای ورزش هزینه شده و نتیجه کار هم تقریبا رو به شکست بوده و از طرفی بی تدبیری و سوء مدیریت در بحث ورزش ورزش شهرداری تبریز را در اکثر رشته های ورزشی دچار مشکل کرده است. براساس ماده 80 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور مصوب 1375 و نیز بر اساس اصلاحات بعدی، کوچکترین اشاره ای به تصدی و هزینه از جیب مردم شهرداری ها در ورزش قهرمانی و تیم داری حرفه ای دیده نمی شود و تنها تشویق و ترغیب مردم در خصوص فرهنگ سازی و اشاعه ورزش و ورزش همگانی است.

شهرداری تبریز در 5 سال گذشته بیش از هشتاد میلیارد تومان از جیب مردم برای تیم های حرفه ای والیبال، بسکتبال، کبدی، فوتبال ساحلی، شطرنج، دوچرخ سواری و فوتبال هزینه کرده و هزینه این ها با فروش زمینهای خاوران تامین شده که قرار بود برای توسعه فضاهای مورد نیاز شهری و سرمایه گذاری های آینده مورد استفاده قرار گیرد.

مدیران شهرداری برای دور زدن قوانین و مقررات، سهام باشگاه شهرداری را به نام اشخاص ثبت کرده اند و این رویه کماکان ادامه دارد و از سوی دیگر سازمان ورزش شهرداری یک سازمان غیرقانونی بوده و از این رو تمام فعالیتهای این سازمان نیز غیرقانونی و دخل و تصرف در اموال عمومی شهروندان می باشد.

با این اوصاف و همانطوری که در خبرها نیز شنیده اید، نه تنها ورزش قهرمانی ادامه دارد بلکه در این بلبشو تیم فوتبال بانوان نیز به نروژ اعزام می شود.

در چند ماه گذشته صحبتهایی مبنی بر حضور 70 نفر از سوی شهرداری تبریز به عنوان کارمند در شهر استانبول بود. آیا این خبر صحیح بوده و اگر صحیح بوده در حال حاضر این 70 نفر در کجا هستند و مراحل پیکیری در چه مرحله ای هست؟

فرج محمد قلیزاده: بله این خبر صحت دارد اما با پیگیری های مکرری که بنده و چند تن از اعضای شورای شهر داشتند این هفتاد نفر به ایران بازگشتند اما از اینکه بعد از خوابیدن سروصداها دوباره به ترکیه رفته یا نرفته اند اطلاع ندارم و حتما پیگیر این موضوع خواهم شد.

تا به حال سوار بی آرتی شده اید و از وضعیت اسفبار آن خبر دارید؟

فرج محمد قلیزاده: سوار بی آر تی نه ولی با خودرو سواری چند باری از خط ویژه برای بازدید عبور کرده ام. بله وضعیت واقعا نابسامان است و پیگیر نیز هستیم ولی علت اصلی مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی است و شهرداری واقعا از کمبود منابع مالی تحت فشار هست. امیدواریم با پیگیری و تخصیص منابع لازم از سوی شورا این مسیر را بهبود دهیم.

با توجه به وضع موجود آیا سفرهای خارجی اعضای شورای اسلامی شهر تبریز به نفع مردم است؟ و خروجی این سفر ها چیست؟

فرج محمد قلیزاده: بنده در حال حاضر اصلا موافق سفر اعضای شورای شهر به خارج از کشور نیستم اما اگر خروجی این مسافرتها در بهبود فضای فرهنگی ارتقای خدمات ارائه شده و الگوبرداری مناسب از شهردارهای موفق باشد چرا که نه، ولی در حاضر اصلا به صلاح شهر نیست اعضای شورای شهر به خارج سفر نمایند.

از طرفی معتقدم سفر مدیران و کارشناسان شهرداری به خارج از کشور به شرط هدفمند بودن و تحقیق و بررسی بسیار موثرتر از اعضای شورای شهر خواهد بود.

مدتی است که موضوع تخلیه آب حوض واقع در کوه عینالی مورد بحث در فضای مجازی بوده علت چه بوده و در چه مرحله از پیگیری است؟

فرج محمد قلیزاده: بله ماجرا از این قرار بود که در فضای مجازی خبری مبنی بر استفاده قایق موتوری در این استخر شده و موتور قایق باعث از بین رفتن ماهی های این استخر شده و این امر سبب آلوده شدن و گندیده شدن آب این استخر شده بر همین اساس با پیگیریهایی که انجام دادیم و بنده شخصا با مدیر عامل سازمان عینالی تماس گرفتم ایشان کلا تکذیب کردند و به نظر می رسد خبر نادرست و شایعه بوده است.

میزان بدهی شهرداری تبریز در سال 97 چقدر است؟

فرج محمد قلیزاده:میزان بدهی شهرداری تبریز در سال 96 بالغ بر یکهزار و 150 میلیارد تومان بوده ولی در سال 97 فعلا مشخص نبوده و این را هم اضافه نمایم که شهرداری تبریز نزدیک به 30 درصد سود بانکی پرداخت می کند و از طرفی معوقات بدهی را نمیتواند پراخت نماید و فقط سود بدهی های بانکی را می تواند پرداخت نماید و بدهی همچنان پابرجاست.

همانطوری که قبلا نیز اعلام کرده بودم اگر رقم بدهی های شهرداری تبریز را به تعداد شهروندان تقسیم کنیم، برای هر نفر 700 هزار تومان بدهی می توان تعریف کرد!

پاکبانها چند ماه حقوق معوقه دارند؟

فرج محمد قلیزاده: حقوق پاکبانها متمرکزپرداخت نشده و به شکل منطقه ای پرداخت می شود و به نظر بنده مهمتر ازحقوق آنها موضوع بیمه آنها می باشد. مشکل تاخیر در پرداخت حق بیمه پاکبانها زیاد بوده و این امر سبب بروز مشکلات عدیده ای برای این عزیزان می باشد و پیگیر این موضوع نیز هستم به عنوان منتخب این عزیزان.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما و همه اصحاب رسانه و خبرنگاران دلسوز شهر سپاسگذارم.