- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش 1.6 درجه ای دمای متوسط آذربایجان نسبت به بلندمدت

آذرقلم: مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: میانگین بارش تیر ماه در سطح استان 1.6 میلیمتر می‌باشد که بیشترین مقدار در مرند به میزان 10 میلیمتر گزارش شده است، همین آمارها نشان دهنده کاهش 82 درصدی بارش تیر نسبت به نرمال است.

به گزارش آذرقلم، فرخ مطلبی‌فر با اشاره به وضعیت آب و هوا و پایش خشکسالی استان آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری (مهر تا تیر 97) اظهار داشت: میانگین بارش سال زراعی جاری (مهر تا تیر 97) در استان 327.5 میلیمتر می باشد که نسبت به بلند مدت 18 درصد افزایش داشته است و میانگین دمای سال زراعی 11.6 درجه سانتی گراد بوده که افزایش 1.6 درجه ای نسبت به بلند مدت را نشان می‌دهد.

وی افزود: نقشه پراکندگی بارش سال زراعی جاری نسبت به بلند مدت نشان می‌دهد به جز مناطق ورزقان و سراب که کاهش 7 درصدی بارش روبه‌رو بوده‌اند، بقیه مناطق استان بارش بالای نرمال داشتند.

مطلبی‌فر اضافه کرد: مناطق شرفخانه، شبستر، کلیبر، هریس و سهند دارای بیشترین افزایش بارش نسبت به نرمال بیش از 35 درصد بودند.

وی ادامه داد: توزیع جغرافیایی بارندگی در سال زراعی جاری در استان تا تیر 97 نشان می‌دهد بارش در استان از 210 تا 500 میلیمتر در نوسان است در این بین منطقه ارسباران شامل کلیبر، هریس، اهر و مناطق چاراویماق و مرند بیشترین بارش بالای 380 میلیمتر را داشتند و کمترین بارش مربوط به منطقه سراب با 209 میلیمتر بارش است.

مطلبی‌فر بیان داشت: میانگین بارش تیر ماه در سطح استان 1.6 میلیمتر می‌باشد که بیشترین مقدار در مرند به میزان 10 میلیمتر گزارش شده است، همین آمارها نشان دهنده کاهش 82 درصدی بارش تیر نسبت به نرمال است.

مطلبی‌فر با اشاره به میانگین اختلاف دمای سال زراعی جاری استان نسبت به بلند مدت که 1.6 درجه سانتیگراد است افزود: کل استان، افزایش دما نسبت به بلند مدت داشته است که کمترین افزایش مربوط به مناطق کلیبر و شرفخانه است.