- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان با نماد قوچ آذربایجان برگزار می شود

آذرقلم: دبیر جشنواره فیلم مستند آذربایجان گفت: نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان با نگاهی به یک دهه فیلم مستند استان از پنجم الی هشتم شهریور در مجتمع سینمایی ستاره باران برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار آذرقلم، علیزاده در آیین رونمایی از تیزر و پوستر نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان، اهداف برگزاری این جشنواره را، بازیابی  تاریخ جامعه آذربایجان، صیانت از هویت ملی مبتنی بر انگاره های دینی، تقویت سینمای مستند خلاق آذربایجان،بیان نسبت سینمای مستند با واقعیت های اجتماعی و آشنایی فیلمسازان استان با تحولات نوین سینمای مستند ایران اعلام کرده و افزود: این جشنواره با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و  مرکز گسترش سینمای تجربی و مستند برگزار خواهد گردید.

بخش های مسابقه، نوع نگاه و جنبی، محورهای جشنواره 
دبیر نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان ضمن تشریح بخش های مختلف این جشنواره اظهارد اشت:  جشنواره شامل بخش مسابقه استانی، نگاه ویژه، بخش‌های جنبی و کارگاه تخصصی خواهد بود.
وی افزود: بخش مسابقه این جشنواره  آزاد بوده و  مستند‌های کوتاه (تا ۴۵دقیقه) و مستند‌های بلند (بالای ۴۵دقیقه) خود که بعد از سال ۱۳۸۵ تولید شده اند، مورد داوری قرار گرفته اند.

علیزاده، بخش دوم جشنواره فیلم مستند آذربایجان را، نگاه ویژه مستندسازان به مقوله هایی چون محیط زیست، چشم انداز تبریز 2018، حوزه دفاع مقدس و حمایت از کالای ایرانی معرفی کرده و افزود: آثار وارده به دبیرخانه این جشنواره مورد داوری قرار گرفته اند که اثرات برتر به بخش مسابقه راه یافته اند.
وی از برگزاری بخش جانبی نمایشگاه که شامل نکوداشت استاد کامران شیردل ستاره مستندساز ایران،مرور آثار مصطفی رزاق کریمی مستندساز موفق ملی،مرور آثار مستند یک استان( اصفهان) و نمایش مستند پرتره مشاهیر و مفاخر آذربایجان خبر داده و افزود: علاوه بر موارد فوق، ورکشاپ و کارگاه آموزشی « از ایده تا کارگردانی مستند» با تدریس رهبر قنبری نیز در طی 3 روز جشنواره برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد:  سال آینده جشنواره فیلم مستند آذربایجان به صورت منطقه ای و با استانهای شمالغرب و گیلان و قزوین و… خواهد بود و پس از آن، به دنبال برگزاری دوسالانه جشنواره با حضور کشورهای همسایه همچون ترکیه و آذربایجان که اشتراکات فرهنگی و زبانی نیز داریم، برگزار خواهد گردید.

Image result for ‫قوچ آذربایجانی نماد جشنواره فیلم مستند‬‎

قوچ آذربایجانی، نماد جشنواره فیلم مستند آذربایجان
دبیر جشنواره فیلم مستند آذربایجان از انتخاب قوچ آذربایجانی به عنوان نماد و سمبل نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان خبر داده و عنوان داشت: طی یک نظرسنجی از میان 250 نفر از فعالان حوزه فیلم مستند و از بین چندین پیشنهاد وارده به دبیرخانه، قوچ آذربایجانی بیشترین رأی افراد را کسب کرده و به عنوان نماد و سمبل جشنواره انتخاب شد.

147 فیلم واصله در بخش های متفاوت جشنواره
علیزاده از وصول 147 اثر مستند به دبیرخانه جشنواره خبر داده و خاطرنشان کرد: از این تعداد فیلم وارده به دبیرخانه جشنواره، 10 فیلم بلند، 36 فیلم کوتاه، 27 فیلم در حوزه تبریز 2018، 33  فیلم در حوزه دفاع مقدس و مقاومت و 23 فیلم در حوزه حمایت از کالای ایرانی هستند که منتخب این آثار به بخش مسابقه جشنواره راه یافته اند
وی ادامه داد: زهرا سلملو کارشناس و فیلمساز، فرهود کرمی مستندساز و محمد احسانی مستند ساز، هیئت انتخاب نخستین جشنواره فیلم مستند اذربایجان هستند.

وی همچنین داوران بخش مسابقه جشنواره را، مهرداد اسکویی،مصطفی رزاق کریمی، رهبر قنبری، یدالله نوعصر و دکتر مطلب زاده را معرفی کرده و افزود: مهوش شیخ الاسلامی به عنوان داور زن این جشنواره، به دلیل عدم حضور خود، عذرخواهی کرده است.
حضور سینماگران استان ضامن بقا و استمرار جشنواره های سینمایی
مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان نیز در نشست خبری نخستین جشنواره فیلم مستند آذربایجان گفت: بایستی خود سینماگران استان پای قضیه برگزاری جشنواره های سینمایی باشند و نباید استمرار چنین فعالیت هایی وابسته به سیستم دولتی باشد.
محمدپور با اشاره به پتانسیل های بالقوه موجود در حوزه سینمای استان اظهار داشت: آذربایجان از نظر انسانی و تاریخی پتانسیل و ظرفیت عظیم بالقوه ای در حوزه سینما دارد که با بستر سازی مناسب تمامی این ظرفیت های فوق می توانند به بالفعل تبدیل شود.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در حوزه سینما و در پخش، تولید، تولید، عرضه و اکران پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته  است که آینده ای امیدبخش را حوزه سینمای استان را نوید می دهد.
محمدپور افزود: سال گذشته تفاهم نامه ای با سازمان سینمایی کشور در جهت توسعه سخت افزاری و نرم افزاری سینما در استان داشتیم که بر اساس آن به دنبال پایش زیرساخت های سینمایی  برای رسیدن به این مهم هستیم.
محمد زاده همچنین از ساخت 3 سالن سینمایی دیگر در مجتمع سینمایی ستاره باران تبریز خبر داد.