- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

مدافعان آماتور، آش شور آشپزهای ایرانی تراکتور

یادداشت ورزشی: جهانبخش احمدیان

آذرقلم: هفته سوم لیگ برتر فوتبال کشور و بیست و یکمین مصاف استقلال و تراکتور در تاریخ این مسابقات، شور و نشاط ویژه ای نزد هواداران دو تیم، بخصوص تراکتوری ها ایجاد کرده بود که در نهایت با شکست تراکتور این شور و هیجان فوتبالی در این هفته فروکش کرد.
تراکتور در ادامه بازیهای ضعیف خود در دو هفته ابتدایی، این هفته نیز در کمال ناباوری با 3 گل مغلوب آبی های پایتخت شد تا همچنان در حسرت اولین برد خود در لیگ هجدهم باشد. با این نتیجه تراکتور کماکان با 2 امتیاز در رده پانزدهم جدول مسابقات قرار گرفت تا هواداران این تیم همچنان امیدوار به روزهای خوب آینده و درخشش ستارگان تیم باشند.
جان توشاک ولزی برای بازی با استقلال نیز دست به ریسک بزرگی زد و به بازیکنان جدید خود میدان داد. علاوه بر خارجی ها، این هفته اشکان دژاگه و مسعود شجاعی نیز در ترکیب تراکتور قرار گرفتند تا پازل ناهماهنگی در ترکیب اصلی کامل شود.


محسن فروزان امروز سه بار دروازه خود را باز شده دید که روی یکی از گلها اشتباه مسلم داشت. اشتباه در جایگیری و عدم دفع توپ حریف موجب شد تا تراکتور سومین گل خود را دریافت کند.
خط دفاع تراکتور در بازی های گذشته و این بازیف در حد فاجعه ظاهر شدند، و به قول خود توشاک اگر شانس همراهشان نبود، هفته گذشته نیز در برابر نساجی، با اختلاف چند گل بازی را واگذار کرده بودیم.
زمان آغاز نقل و انتقالات تیم، علی رغم تمامی انتقادهای به حق کارشناسان و ورزشی نویسان استان، آقایان مهاجری و خطیبی اهمیتی به این انتقادها نداده و به جذب بازیکنانی دست زدند که در حد و اندازه تراکتور نبودند.  حتی بازیکنی که یک سال تمام از میدان به دور بوده، جذب تیم شد تا امروز کمر تراکتور در آزادی خم شود.  اهل شاخه، عبدالله زاده، و محمد طیبی حقیقتا انتظار هواداران تیم را برآورده نمی سازند. در کنار جذب این بازیکنان بی کیفیت داخلی، شیطنت برخی از آقایان موجب شد تا بهترین بازیکن تیم نیز جدا شود تا تراکتوری که روزی جور مدافعانش را هافبک دفاعی اش می کشید، امروز بدون دفاع در برابر مهاجمان زهردار استقلال تسلیم شود. آشی که  مهاجری و خطیبی برای تراکتور پخته اند، چنان شور شده است که قابل هم زدن هم نیست.


خط هافبک ما همچون بازی گذشته، فقدان یک هافبک دفاعی قهار را شاهد بود. شاید نقی زاده نمی داند که وظیفه هافبک دفاعی چیست، و میل به گلزنی به استقلال هوش از سرش پرانده است.
مسعود شجاعی و اشکان دژاگه هنوز آنظور که باید و شاید نتوانسته اند در ترکیب برای خود جایی باز کنند و استفاده از آنها در این بازی بزرگ، ریسک بی مورد  پیرمرد ولزی بود که کار دست تیم خود داد.
استوکس و فورستر هم نتوانستند کاری از پیش ببرند و به جز یک ضربه استوکس موقعیت آنچنانی گیرشان نیامد و به عبارتی هم می شود گفت که به خوبی تغذیه نشدند.
در کل می توان گفت که جان توشاک ترکیب خوبی برای این دیدار نچیده بود در کنفرانس خبری نیز به این امر اعتراف کرده و مسئولیت شکست را بر عهده گرفت.
یک نکته مهم در چینش بازیکنان تیم، افزون بر ترکیب اشتباه و بازی دادن به بازیکنان جدید، عدم استفاده از بازیکنانی است که می توانند گره بازی را باز کنند و یا خط دفاعی تیم را انسجام بخشند. مهدی پور می تواند به خوبی از پس وظیفه هافبک دفاعی بر بیاید، چرا با وجود او و عدم کارایی نقی زاده در این پست در طی بازیهای گذشته، باز هم اصرار به نیمکت نشینی این بازیکن دارد؟
یا در خط دفاعی، ما در دو هفته اول اشتباهات مرگباری را از سوی مدافعان جوان تیم شاهد بودیم و اگر غفلت مهاجمان حریف نبود، چه بسا الان این 2 امتیاز را هم نداشتیم. مهدی زاده یکی از ارکان دفاعی تراکتور در سالهای اخیر بوده است که بازیهای درخشانی برای این تیم انجام داده است، دلیل نیمکت نشینی این بازیکن هنوز معلوم نیست.
کاش مدیران باشگاه ترتیبی اتخاذ کنند که تا اتمام فصل نقل و انتقالات، یک مدافع ششدانگ و یک هافبک دفاعی خوب جذب تیم شود.
در هر حال جان توشاک مربی بزرگی است و انتظار چنین اشتباهاتی و قبول چنین ریسکی از سوی او، قابل باور نبود.

ماشین سازی روی خط تساوی
دیگر نماینده استانمان نیز در ادامه بازیهای سرد و بی روح خود، این هفته نیز در برابر سپید رود رشت تن به تساوی داد تا سومین بازی خود را نیز با یک امتیاز به پایان برساند. ماشین سازی تبریز علی رغم حفظ شاکله اصلی تیم در فصل گذشته و جذب بازیکنان جدید، هنوز به آن مرز آمادگی کامل و هماهنگی بین بازیکنان نرسیده است و با سه تساوی از سه بازی لیگ در جایگاه دهم جدول مسابقات قرار گرفته است.