- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

حق گویی، انتقادپذیری و آزادی عمل برای رسانه ها

یادداشت از : محمدامین خوش نیت

سوگند به قلم و هر آنچه که از او می تراود…

17 مردادی دیگر از راه رسید و سرشک قلم ها، لوح سفید روزنامه ها و خون جان باختگان طریق روشنگری یک بار دیگر در سالگرد شهادت محمود صارمی، به انتظار بهاری می نشینند تا شکوفه های عشق و «پاس داشتن حُرمت قلم» را بر شاخسار فرهنگ و ادب و مطبوعات این سرزمین به نظاره بنشینند.

«خبرنگار» نماد جهاد عالمانه و عاشقانه مردان و زنانی است که در کشاکش معرکه حقیقت گویی، ققنوس وار سیمرغ روح عدالت خواهانه و ظلمت ستیزانه خویش را تا قاف حقیقت و تحقق آرمانها به پرواز در می آورند تا با عبور از هفت شهر عشق، تبلور عینی عدالت خواهی و مردم داری بوده و نور حقیقت را از پس ابرهای تیره و تار ظلم و بی عدالتی بر همگان بتابانند.

و خبرنگاران این «طلایه داران جبهه آگاهی» همان که این روزها از آنها به عنوان «افسران ارشد جنگ نرم» یاد می شود به رغم همه محدودیت ها، ممنوعیت ها و محذوریت ها، از لابلای همه ملامت ها، مرارت ها و ملالت ها با  وجود کمبودها و خلاء ها و بی مهری ها، شرافت قلم را پاس داشته و در صراط عمل به رسالت خطیر و پیامبرگونه خویش، بی هیچ حب و بغضی، ارزش های انسانی و آرمانهای اسلامی را ترویج می کنند تا جامعه ای عاری از خشونت و ظلم و سیاهی را به همگان نوید دهند.

اینک اما در هزاره سوم و در حالی که رسانه های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، عرصه را بر رسانه های مستند و مکتوب تنگ کرده و هر شهروندی در نقش خبرنگاری ظاهر می شود اهمیت کار حرفه ای، علمی و منصفانه خبرنگاران بیش از گذشته، ضرورت و اهمیت پیدا می کند. آنها به عنوان دیده بانان جامعه و چشم و گوش مردم، به عنوان نماینده افکار عمومی زمینه و بستری مناسب می خواهند تا بتوانند در راستای عمل به رسالت خطیر خویش، سه شاخصه و ویژگی مهم کار خبری، یعنی «حق محوری، حق طلبی و حق گویی» را تحقق بخشند. در این روز ماندگار، توجه به چند نکته از سوی مسئولان و همکاران عزیز رسانه ای را ضروری می دانم:

از آنجا که حسن نیت، اساس و پایه کار رسانه ای در جامعه اسلامی است بنابراین خبرنگاران استان نیز همواره خود را متعهد به رعایت همه اصول و اخلاق حرفه ای، ارزشهای انسانی و اسلامی و تلاش برای تقویت پیوندها و دوستی ها می دانند.

متاسفانه به رغم همه هشدارها و انزارها و اخطارها، برخی از مسئولان دستگاههای دولتی و غیردولتی با حقیقتی به نام کار رسانه ای بیگانه بوده و خبرنگار گریزی را پیشه خود ساخته اند و چه بسا برای سرپوش نهادن به ضعف ها و کاستی و بی درایتی های خویش، دیواری کوتاه تر از دیوار خبرنگاران پیدا نمی کنند. آنها به جای اصلاح رویه های غلط سازمانی، انگشت اتهام را به سوی خبرنگاران می گیرند تا با انداختن توپ به زمین خبرنگاران مانعی بر سر راه و کار خبرنگاران ایجاد کنند.

ما زیاران چشم یاری داشتیم              خود غلط بود آنچه می پنداشتیم

بنابراین لازم می دانیم یکبار دیگر از مسئولان دست اندر کار بخواهیم تا نیم نگاهی نیز به مشکلات این قشر فرهنگی و پاکباخته و بی ادعا بیندازند.