- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

نام گذاری خیابانی در تبریز به نام «خبرنگار»

آذرقلم: پس از سال ها انتظار و مطالبه از سوی جامعه خبری استان، بالاخره، خیابانی در تبریز به این عنوان نامگذاری شد.

رحیم شهرتی فر، معاون امنیتی،سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی، ضمن تبریک روز خبرنگار، اطلاع رسانی را اقدامی بسیار مهم در جهت آگاه کردن جامعه دانست و تصریح کرد: برای اینکه بخواهیم در جامعه، مسئولیت‌هاشناخته شده و بدان عمل گردد و مسئولیت پذیری و قبول مسئولیت  بیشتر شود باید در جامعه، آگاهی و اطلاع رسانی افزایش یابد.

به گزارش آذرقلم، وی ادامه داد: اگر چه در گذشته آگاهی از طریق مطالعه کتاب، کلاس‌های درسی به دست می‌آمد اما امروزه کاملاً ثابت شده است که بدون توجه به نقش رسانه‌هاو هم چنین بدون توجه به ارکان اصلی رسانه‌ها که همان خبرنگاران هستند ارتقاء سطح آگاهی میسر نیست و اگر آگاهی ارتقاء نیابد مسئولیت‌ها نیز شناخته نشده و بدان عمل نمی‌گردد و مسئولیت پذیری در جامعه نیز توسعه نمی‌یابد .

شهرتی فر با اشاره بر این نکته که آزادی و آگاهی به هم وابسته بوده و بدون وجود همدیگر نتیجه‌ی خوبی حاصل نمی‌شود خاطر نشان ساخت:  اگر جامعه از آزادی کافی برخوردار نباشد به هیچ وجه آگاهی شناخته نمی‌شود و اگر آگاهی وجود نداشته باشد نمی‌توان از آزادی به نحو مطلوب استفاده کرد. جامعه‌ای که درآن آگاهی نیست به هیچ وجه طرز استفاده از آزادی را نمی‌داند که این خود تبدیل به هرج و مرجمی‌شود.

معاون امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی خاطر نشان ساخت:در جامعه‌ای که آزادی وجود دارد و در آن اطلاع رسانی صورت می‌گیردکه در نتیجه به کمک و همت گوهر آزادی است که سطح آگاهی ارتقاء می‌یابد‌. حتماً باید دامنه‌یآزادی، آزادی توسعه، بیان و قلم و آزادی پس از نوشتن وعرصه‌ی فعالیت برای رکن اصلی آگاه سازی جامعه که همان خبرنگاران هستند وجود داشته باشد و عرصه‌ی امنی برای فعالیت این رسانه‌هابه وجود آید و ارزش و قیمت خود را به رسمیت بشناسد.

وی با تأکید بر اینکه با ارزش ترین و اساسی‌ترین سرمایه در رسانه‌ها، نیروهای انسانی است افزود: بر طبق عقیده‌ی برخی که ممکن است این اطلاع رسانی در جامعه خطر آفرین باشد باید توضیح داده شود که نباید با دید کوتاه مدت  نگریست بلکه باید با  آینده نگری و استفاده از تجارب جوامع دیگر قاطعانه گفت که در هر جامعه‌ای که عرصه برای فعالیت رسانه‌هاوسیع‌تر است توسعه‌ی همه جانبه اعم از سیاسی،اقتصادی و مسائل اجتماعی سریع‌تر و موفقیت آمیزتر است برداشت این نیست که باید بدون توجه به چارچوب قانون حرکت کرد اما قانون گذاران، تصمیم گیران و تصمیم سازان جامعه با برنامه ریزی اینکه باید سطح آگاهی را ارتقاء داد و از آزادی به نحو احسن و در جهت منافع جامعه استفاده نمود.

محمدعزیزی راد، رئیس خبرگذاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی، با تأکید بر اینکه شهادت صارمی، رئیس دفتر ایرنا در افغانستان منجر به ثبت روز خبرنگار در تاریخ کشور شد افزود : از مجموعه شهرداری و شورای شهرکه مطالبه چند ساله‌ی خبرنگاران را محقق کردند تشکر می‌کنم  و امیدوارم در آینده نزدیک تندیسی شایسته‌ی قدمت مطبوعات آذربایجان شرقی طراحی و در ابتدای بلوارخبرنگار نصب گردد.

محمد محمد پور، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کلانشهر تبریز، با تأکید بر اینکه خبرنگاری، وظیفه‌ی سنگینی است که باید در قبال حرفه‌ی خود پاسخگوی جامعه باشدجایگاه خود را در جامعه‌ی خبری و تصمیم گیران و برنامه ریزان استان، کاملا روشن گرداند افزود : مدیران و سایر نهادها نیز باید به اهمیت این مقوله پی ببرند و مورد حمایت قرار دهند. باید اقداماتی جهت تضمین شغلی خبرنگاران فراهم شود زیرا خبرنگار به تبع مسئولیت خود مؤظف است زوایای مختلف را دیده و طبق مسئولیت حرفه‌ایو اخلاقی خود ورود کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشت : خبرنگاران باید خود ، تعریف کننده‌ی جایگاه و منزلت خویش باشند زیرا کسی نمی‌تواند آنطور که شایسته است تعریف درستی از جایگاه و منزلت ما ارائه دهد. اخلاق حرفه‌ای ایجاب می‌کند که خبرنگار دنباله‌روی جریانات سیاسی، اقتصادی نباشد بلکه با دقت، ظرافت و گزارشات خبری، به توسعه‌ی کشور جهت دهد چرا که بدون توجه به حوزه‌ی فرهنگ ، توسعه رخ نمی‌دهد.

خبرنگار: آناهیتا رحیمی