- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

شاگرد به استادش پیوست: بدرقه اشکبار اصغر فردی تا مقبره‌الشعرا

اصغر فردی در مقبره‌الشعرا به دیدار شهریار شتافت

آذرقلم: پیکر مرحوم اصغر فردی در مقبره الشعرای تبریز تشییع و به خاک سپرده شد.

به گزارش آذرقلم به نقل از مهر، پیکر اصغر فردی، شاعر، ادیب و پژوهشگر تبریزی و از شاگردان وفادار و برجسته استاد شهریار، امروز با حضور مردم ادب پرور و قدرشناس تبریز تشییع و در مقبره‌الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

در این مراسم، مهدی قزلی که به نمایندگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشت، متن پیام دکتر سید عباس صالحی را بدین شرح قرائت کرد:

«به نام خدایی که بازگشت همه به سوی اوست

برخی ستارگان گاهی تلالو بزرگی دیگر را به درخشیدن خویش ترجیح میدهند، پس آیینه دار ماه می شوند تا او بیشتر بدرخشد و جلوه کند.

این آیینه داران در طول تاریخ منعکس کنندگان وجهی از بزرگان بودند که ممکن بود مغفول ماندنش خسرانی عظیم باشد.

بر ماست که این ستارگان را نیز چون ماههای بلند آسمان فرهنگ پاس بداریم.

زنده یاد اصغر فردی در همه ی عمر کوشید که با صدایش، با قلمش؛ با دانشش و هرآنچه در توان داشت ستایشگر شکوه شعر شهریار بزرگ باشد.

بر ماست که یاد او را عزیز بداریم و با حرمتی که شایسته ی چنین عزیزی است او را به سوی مرادش شهریار بدرقه کنیم.

با تقدیم تسلیت به خانواده مرحوم فردی و همه خویشاوندان نسبی و ادبی، آرزو می‌کنیم کوچِ این عاشق فرهنگ ملی و دینی به هم‌نشینی با جمهور صلحا و نیکان بیانجامد.»

در ادامه، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی در سخنانی با ذکر یاد و خاطراتی از استاد اصغر فردی گفت: تبریز این قدر مهم است که اگر نخواهیم هم باید سالی یک بار به این شهر سفر کنیم و از ادبیات بگوییم. امیدواریم سفر ما از جنس سفر پارسال باشد که پرچم جشنواره شعر فجر را در این شهر برافراشتیم که در آن مرحوم استاد فردی هم  برگزیده ۱۰ سال ادبیات ترکی  ایران شدند. دعا می‌کنیم هیچ‌گاه غم از دست دادن عزیزی ما را رهسپار تبریز نکند. انعکاس خیر و سلامتی‌ و خوشی بزرگان یگانه دلیل اجتماع ادیبان و فرهیختگان در این دیار باشد.

قزلی سخنان خود را با شعری ترکی از غلامرضا طریقی که در وصف زنده‌یاد فردی سروده شده به پایان برد.

در ادامه نماز میت بر پیکر مرحوم فردی به امامت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اقامه شد.

یادآوری می‌شود اصغر فردی از شاگردان استاد شهریار بامداد ۱۵ مرداد در ۵۵ سالگی بر اثر ایست قلبی، چشم از جهان فرو بست.

وی که سال گذشته و در اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر به عنوان برگزیده «ده سال شعر و ادب ترکی ایران» تقدیر شده بود، بیشتر تلاش خود را به معرفی و تصحیح و تالیف آثاری درباره استاد شهریار و معرفی هر چه بیشتر این شاعر معطوف کرده بود که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تصحیح و انتشار«دیوان صافی تبریزی»، «شهریار و انقلاب»،«تبریزیات» و «شورش ما» اشاره کرد.

آلبوم وداع با دکلمه فردی و صدای حسام‌الدین سراج مشهورترین اثر استاد فردی است.