- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

درخواست نامعقول وزیر ورزش؛ معافیت سربازی یا فرار از محرومیت؟!

یادداشت ورزشی: جهانبخش احمدیان

آذرقلم: تیم ملی فوتبال کشورمان با چهار امتیاز و حذف از مرحله گروهی رقابتهای جام جهانی 2018 روسیه، در حالی به کار خود در این جام پایان داد، که حماسه سرایان صدا و سیما، از این تیم بتی ساخته و در برابر قدرتهای برتر فوتبال جهان قرار دادند.
فارغ از هر گونه تعصب و وابستگی به این تیم، بایستی عنوان کنیم که ضعیف ترین عملکرد را در بین تیم های آسیایی حاضر در جام جهانی، تیم ملی کشورمان کسب کرد. مالکیت بازی، شوت به دروازه، پاسهای صحیح، کرنر و… فاکتهایی برای سنجش میزان عملکرد تیم ها در جام بودند که ایران در این بین در ردیف آخر قرار داشت.
حال حماسه سرایی و بزرگنمایی رسانه ها و صدا و سیما در حالی اتفاق می افتد که بازی ایران با تیم های همگروهش، کوچکترین نشانی از این عناوین احساسی و مردم فریب نداشت. در مقابل، دیگر کشورهای آسیایی حاضر در این جام فوتبال بازی کرده و به قول معروف ایستاده مردند.
ژاپن، کره جنوبی و استرالیا با بازیهای درخشان خود فوتبال توسعه یافته آسیا را به رخ دنیا کشیدند و حتی عربستان فوتبالی ارائه کرد که مطمئنا در دوره های بعد تجربه این حضور را به کار خواهد برد. تیم ملی ما به قول خداداد عزیزی کار خاصی در این دوره از رقابتهای جام جهانی انجام نداد که بخواهیم حماسه سرایی کنیم. اتوبوسی دفاع کردیم و عین دوره های قبلی در مرحله گروهی حذف شدیم و آن 3 امتیاز را به لطف اشتباه مدافع مراکش به دست آوردیم.
تمام این موارد به کنار، وزیر ورزش این کشور طی نامه ای به سرلشگر باقری، با یادآوری حماسه دفاع اتوبوسی و تعبیر وارونه صحبتهای کارشناسان فوتبال دنیا همچون آلن شیرر، خواستار معافیت از خدمت سربازی چند تن از بازیکنان این تیم شده است.
این اتفاق در حالی می افتد که مسئله سربازی یکی از این بازیکنان محل اختلاف دو باشگاه پرسپولیس و تراکتور شده است. پرسپولیسی که بنا بر گفته مسئولان تراکتور با بازیکن مشمول این تیم قرارداد بسته است.
آقای وزیر که هفته قبل صراحتا به حمایت این وزارتخانه از سرخابی های تهران اشاره کرده بود، این بار نیز همچون امدادی غیبی به مدد تیم تحت مدیریت خویش آمده و چونان بختکی بر سر تراکتور آذربایجان خراب شده است.
اینکه ورزش و فوتبال این مملکت دست نااهلان افتاده است، واقعیتی است که بایستی نمایندگان مجلس در تمامی استان ها نسبت به آن حساس باشند. پرداخت های بی مورد و اضافه، عدم تسویه حساب، عدم تحقیق و تفحص، ماست مالی کردن تخلفات مالی 15 ساله در این باشگاه ها، تبعیض در اختصاص بودجه ورزش و فوتبال بین تمامی استانها، عدم برخورداری آحاد جامعه از امکانات ورزشی و اینجا مشخصا فوتبال قهرمانی، مواردی هستند که می توانند مبنای استیضاح وزیر ورزش باشند!
این اقدام وزیر ورزش به احتمال زیاد در اثر فشار لابی گرهای معروف در فدراسیون برای فرار از محرومیت پرسپولیس است. درخواستی که اگر مورد قبول واقع شود، آب پاکی خواهد بود که بر دستان تراکتوری ها و فیرپلی خواهد ریخت.
جدای از مسئله مهدی ترابی، تیم ملی کشورمان کار خارق العاده ای انجام نداده است که مستوجب این پاداش باشد. نه مثل کره جنوبی تیم های بزرگ را حذف کردیم، نه مثل ژاپن به دور بعدی صعود کردیم، نه مانند استرالیا بازی زیبا ارائه دادیم و نه حتی مثل عربستان ایستاده و جنگیدیم!
هر چه که بود، دفاع اتوبوسی و وقت کشی و گاها ضد فوتبال بود. واقعیت ها را ببینیم، ما در حد و اندازه بهترین تیم آسیا نبودیم. کشورهای جنوب شرقی آسیا بهتر از ما عمل کردند.
می توانید برای پرسپولیس حکم حکومتی بگیرید، از اختیارات وزارت استفاده کنید و از این قبیل موارد که تراکتور و شهرستانی را محروم از حقوق خود سازید، ولی از فوتبال ملی مایه نگذارید که بزرگترین خیانت به فوتبال ملی همین تعریف و تمجید بی مورد و بیجا است.