- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

افزایش 4 سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه

آذرقلم: دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از افزایش چهارسانتی‌متری تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش آذرقلم، خلیل ساعی  با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و با بیان اینکه تراز آبی دریاچه (در تاریخ ۱۲ تیرماه سال‌جاری) برابر با ۱۲۷۰,۷۱ بود، اظهار داشت: سال گذشته نیز تراز آبی دریاچه برابر با ۱۲۷۰.۶۷ متر مکعب بود. حجم آبی دریاچه ارومیه نیز برابر با دو میلیارد مترمکعب است. این افزایش در حالی است که طی روزهای گذشته، هوای استان گرم بود و همانند سال‌گذشته میزان تبخیر زیادی را تجربه کردیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در رابطه با علت این افزایش نیز گفت: در این رابطه هم بارش‌ها و عملیات عمرانی انجام گرفته برای انتقال آب و همچنین همراهی کشاورزان منطقه نقش داشته است. بسیاری اعتقاد داشتند که به خاطر رسوب‌گذاری، عمق دریاچه ارومیه در حال کاهش است اما مطالعات عمق‌سنجی انجام گرفته نشان می دهد که دریاچه عمیق‌تر می‌شود.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: با جاری شدن آب شیرین به سمت دریاچه ارومیه، رسوب‌گذاری‌های انجام شده در زیر دریاچه منحل شده و درنتیجه در برخی نقاط عمق دریاچه تا حد ۲۰ سانتیمتر افزایش می‌یابد که این موضوع ما را در راستای احیای دریاچه ارومیه امیدوار می‌کند.

وی در رابطه با انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز تصریح کرد: این اقدام از داخل کشور انجام می‌شود و با انتقال آب از رود زاب کردستان، موضوع انتقال آب به دریاچه پیگیری می شود، در این راستا ۳۷ کیلومتر طول مسیر باید حفاری شود که تاکنون بیش از ۲۰ کیلومتر حفاری و لاینینیگ شده است، بقیه مسیر نیز توسط دستگاه‌های مخصوص حفاری می‌شود و طبق وعده‌ها تا پایان سال ۹۸ آب رود زاب به دریاچه منتقل می شود