- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

گرما باز هم در آذربایجان خیمه می زند: دمای 44 درجه در انتظار آذربایجان!

آذرقلم: معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی گفت: دمای هوای شهرهای استان با افزایش تدریجی به حدود 44 درجه سانتی گراد بالای صفر می رسد.

محمد اشجعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نقشه های پیش یابی هواشناسی نشان می دهد که از روز دوشنبه افزایش نسبی دما در استان حاکم می شود و این روند تا اواخر هفته ادامه می یابد.
وی اظهار داشت: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه افزایش دما محسوس می شود و بیشترین دمای هوا در برخی شهرهای استان تا 44 درجه سانتی گراد می رسد.
اشجعی ادامه داد: توصیه می شود برای مدیریت در مصرف بهینه آب و برق، جلوگیری از گرمازدگی و آتش سوزی جنگل ها و مراتع تمهیدات لازم به کار گرفته شود.
وی گفت: هم اکنون بناب با 32 و ورزقان با 25 درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرم ترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای فعلی تبریز نیز 30 درجه بالای صفر گزارش شده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تاثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.