- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

آش نخورده و دهان سوخته: به نام تراکتور به کام پرسپولیس!

 یادداشت وارده: 

آذرقلم: مهدی ترابی، بازیکن ملی پوش سایپا که چند سالی است مسئله سربازی او در تراکتور مطرح بوده و حتی گفته می شود چند ماه پیش قراردادی را با مسئولین سابق باشگاه تراکتور امضا کرده است، به یکباره سر از پرسپولیس درآورده و با این تیم قرارداد بست. رسانه های مرکز بخصوصی سایت ورزش 3 در حمایت از این انتقال قلم فرسایی کردند و تراکتور همانند گذشته محکوم دعوای بین خود و سرخابی های پایتخت شده است. در همین راستا لازم دیدیم با انتشار یکی از مطالب وب سایت ورزش 3 که به نقل از رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ منتشر شده، به بررسی ابهامات موجود در مورد قرارداد این بازیکن با تراکتور و خلف وعده و سپس عقد قرارداد با پرسپولیس بپردازیم.

ابتدا جهت تنویر افکار عمومی درباره ابهامات جریان ترابی مطلب اخیر ورزش 3 را  بازنشر می کنیم.

به گزارش آذرقلم و به نقل از ” ورزش سه” بعد از اینکه باشگاه پرسپولیس با مهدی ترابی ستاره تیم ملی و باشگاه سایپا قرارداد امضا کرد باشگاه تراکتوسازی اعلام کرد که این بازیکن سرباز است و با باشگاه تراکتورسازی قرارداد بسته است. اما امروز رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ فوتبال ایران اعلام کرد که ترابی برای پیوستن به پرسپولیس مشکلی ندارد. باشگاه تراکتورسازی در حالی اعلام کرده است که ترابی با این باشگاه قراردادی منعقد کرده و و باید در فصل جدید بازیکن تراکتور باشد که محمودزاده رئیس نقل و انتقالات می گوید: « درباره این ادعا باید عرض کنم طبق مدارکی که در اختیار ما است این بازیکن هنوز سرباز نشده و تاریخ اعزام مهدی ترابی ۱۹ مرداد است و اگر تا آن زمان مدرک ثبت نام دانشگاه بیاورد امسال هم می تواند سربازی نرود ضمن اینکه تحت قرارداد باشگاه سایپا است و نمی توانسته با تراکتور قرارداد بسته باشد. در حال حاضر مهدی ترابی طبق اسناد موجود در سازمان لیگ یک فصل دیگر با سایپا قرارداد دارد و فسخ قراردادی از این بازیکن هم در سازمان لیگ ثبت نشده است. »وی در پایان درباره اینکه اگر تراکتور از ترابی شکایت کند هم گفت:« وضعیت این بازیکن باید در کمیته تعیین وضعیت بررسی شود تا مشخص شود که آیا او با باشگاه دیگری قرارداد دارد یا نه.»

چند نکته از نقل قول مستقیم اقای محمودزاده قابل استنباط است:

۱- بر این اساس تراکتور مرتکب هیچ تخلفی نشده است، چون تاریخ اعزام این بازیکن هم مشخص و مشمول سربازی شده است.

۲- ایشان می فرماید گواهی ثبت نام در دانشگاه باید بیاورد. یعنی تا الان همچین چیزی نیاورده است و منطقا هم نمی توانسته بیاورد چون این بازیکن خودش رو مشمول کرده است و بنابراین اقدام پرسپولیس در عقد قرارداد با یک بازیکن مشمول سربازی تخلف محسوب می شود.

۳- گواهی ثبت نام به چه معنا است؟ منظور صرفا گواهی اشتغال به تحصیل نیست. (اشتغال به تحصیل برای دانشجویان انصرافی با نظر ستاد کل فقط برای یک بار قابل تمدید هست. در واقع فقط شش ماه می توانید تمدید کنید چون اشتغال به تحصیل دانشگاه بصورت ترمی صادر می شود. نکته مهم این است که  با توجه به محرومیت پرسپولیس در نیم فصل اول، عملا این بازیکن همزمان با آغاز نیم فصل دوم  باید خود را یگان خدمتی کند. الان هم که در تابستان هستیم هیچ جایی گواهی اشتغال به تحصیل برای مهر نمی دهد. اگر هم بدهند برای تابستان هست که آن وقت با توجه به امکان استفاده فقط یک بار از این امتیاز، از اول مهر بایستی خود را سازمان نظام وظیفه معرفی کند. این ثبت نام یک معنای دیگه هم دارد. با توجه با اینکه معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار هست باید فرد مورد نظر از مقطع بالاتری مثلا فوق لیسانس یا دکتری پذیرفته شود. این مورد هم منطقا درباره ترابی صدق نمی کند چون آزمونهای مربوطه مال قبل از عید هست و هنوز ترابی مقطع جاری رو تموم نکرده است.

۴- نکته آخر هم عدم اشراف رئیس کمیته نقل و انتقالات به قوانین و مقررات مربوط به خودش هست. حتی ایشان این قدر هم اطلاع ندارد که گواهی اشتغال به تحصیل در دانشگاه بصورت نیمسال هست نه سالانه؛ حتی این را هم نمی داند که در این بازه زمانی در هیچ دانشگاهی ثبت نام مقطع جدید صورت نمی گیرد.

لب کلام این است که پوست خربزه گذاشتن زیر پای ترابی و او را در بد مخمصمه ای انداخته اند. به خاطر اینکه هر طور شده بصورت غیر قانونی وی را راهی پرسپولیس بکنند. تعویق خدمت به معنای در رفتن نیست به معنای تغییر محل خدمت هم نیست.