- پایگاه خبری آذرقلم - https://azargalam.ir -

سایه گرما، بر سر طراوت بارانهای بهاری: بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 48 درصد افزایش یافت

آذرقلم: هر چند این روزها، گرمای بی سابقه مردم آذربایجان و شهرها و روستاهای اطراف دریاچه ارومیه را کلافه کرده اما آمارها نشان از افزایش بارندگی های بهاره در این حوزه می تواند حداقل خبر خوشحال کننده ای برای آذربایجانی ها باشد.
 به گزارش آذرقلم، از ابتدای سال آبی96-97 تا 9 تیرماه سال جاری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 406.7 میلی متر بارندگی اتفاق افتاده که در مقایسه با سال آبی گذشته 48.5 درصد افزایش داشته است.

 براساس گزارش بارندگی تجمعی روزانه به تفکیک حوضه‌های آبریز درجه یک و درجه دو توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای سال آبی96-97 تا 9 تیرماه سال جاری در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 406.7 میلی متر بارندگی اتفاق افتاده است که این میزان در مقایسه با سال آبی گذشته که 237.9 میلی‌متر بود، 132.8 میلی‌متر افزایش بارندگی وجود داشته است.

به عبارتی میزان بارندگی در حوزه دریاچه ارومیه در مقایسه با سال آبی گذشته 48.5 درصد افزایش و نسبت به متوسط 49 ساله 23.8 درصد افزایش داشته است.

این در حالی است که براساس آمار ارائه شده بیشترین بارندگی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه با 526.4میلی‌متر در استان کردستان و ایستگاه سقز ثبت شده و کمترین بارندگی با 308.4 میلی‌متر در آذربایجان شرقی و ایستگاه تبریز اتفاق افتاده است.

البته ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور از اول مهر تا ۹ تیر سال آبی ۹۷-۹۶ بالغ بر ۱۶۶.۷ میلی‌متر است،این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت ۲۳۸.۳ میلی‌متر و به عبارتی ۳۰ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۲۲۶.۵ میلی‌متر و به عبارتی ۲۶.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس آخرین آمار ارائه شده حجم بارش اول مهر تا ۹ تیر معادل ۲۷۴.۷۲۶ میلیارد مترمکعب است.