|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ | کد خبر : 70457
  • پرینت

    به بهانه روز روابط عمومی؛

    دورشدن تدریجی روابط عمومی ها از اصل شان

    آذرقلم: واقعیت این است که روابط عمومی ها ماهیتی مردمی دارند. اما در کشور ما عملکرد روابط عمومی ها مبتنی بر دفاع از سازمان و تبلیغ عملکرد بصورت یکسویه شده است. با چنین وضعیتی واضح است که نمی توان از روابط عمومی ها انتظار عملکرد موفقی داشت.

     یادداشت: کمال الدین نیک رفتار خیابانی*
    آذرقلم: امروز ۲۷ اردیبهشت ماه، به عنوان روز روابط عمومی در تقویم کشورمان نامگذاری شده است. روابط عمومی تاریخچه ای ۶۰ ساله در کشورمان دارد و برای اولین بار در سال ۱۳۲۷ از شرکت نفت آغاز شد. آغازگر روابط عمومی به شکل مدرن نیز دکتر حمید نطقی از همشهریان تبریزیمان بود که بعدها لقب پدر روابط عمومی را به خود گرفت.
    روابط عمومی در ایران با عمری ۷۰ ساله سرگذشت پر نشیب و فرازی داشته است. و آنچه که مایه تعجب هست این هست که از دهه ۷۰ به بعد با گسترش بی رویه آموزش عالی رشته روبط عمومی در دانشگاه ها، متاسفانه کیفیت عملکرد روابط عمومی ها مرتب در حال کاهش هست!
    ماهیت عملکرد روابط عمومی
    در سال ۱۹۸۷ انجمن جهانی روابط عمومی، تعریفی از روابط عمومی ارایه کرد که هنوز مورد استفاده قرار می گیرد. در این تعریف، روابط عمومی عبارت از تلاش برنامه ریزی شده و مداومی است که به منظور ایجاد و حفظ حسن نیت و شناخت بین سازمان و مخاطبان آن صورت می گیرد.
    همانطوری که مشاهده می شود در این تعریف بر «حسن نیت و شناخت» تاکید شده است. این حسن نیت هم زمانی ایجاد می شود که سازمان از طریق روابط عمومی، ارتباط مناسبی با مردم و مخاطبان خاص خود داشته باشد.
    علت ضعف عملکرد روابط عمومی ها
    واقعیت این هست که روابط عمومی ها ماهیتی مردمی دارند. اما در کشور ما عملکرد روابط عمومی ها مبتنی بر دفاع از سازمان و تبلیغ عملکرد بصورت یکسویه شده است. با چنین وضعیتی واضح است که نمی توان از روابط عمومی ها انتظار عملکرد موفقی داشت.
    من به عنوان فعال روابط عمومی با بیش از ۲۵ سال سابقه فعالیت اجرایی و علمی در تبریز، روابط عمومی ای ندیده ام که عملکردش را با نظرسنجی و افکارسنجی از مخاطبان سازمان و افکار عمومی آغاز کند. بعبارت دیگر عملکرد روابط عمومی های ما مبتنی بر رضایتمندی مدیران سازمان و ارائه تصویری خوب از سازمان با خبرسازی و کار رسانه ای و نمایشی هست.
    همین نوع سیاست و نگاه موجب شده تا روابط عمومی ها از مردم و جذب آنها غافل شده و کاملا در اختیار سازمان و مدیرانش باشند.
    همچنین می توان عدم تخصص و تجربه مدیران روابط عمومی و توقعات مدیران سازمان از روابط عمومی را به این موارد اضافه نمود. مورد دیگری که با توجه به کاهش بودجه و توان مالی دولت نیز به مشکلات روابط عمومی ها اضافه شده است همانا کاهش محسوس بودجه روابط عمومی هاست.
    ابتکاری نوین برای تعیین مدیر روابط عمومی
    علیرغم ضعف ها و افتادن فعالیت روابط عمومی ها به سراشیبی، وزارت نیرو در ابتکاری جدید برای جذب مدیر روابط عمومی این وزارتخانه را با فراخوان آگهی در رسانه ها در بهمن ماه سال گذشته بکار گمارد. در خبرها آمده بود که پس از بررسی مشخصات دهها نفر از متقاضیان، خانم دکتر صدیقه ببران به سمت مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو منصوب شد.
    این روش بکارگیری مدیر روابط عمومی برای نخستین بار در تاریخ روابط عمومی ایران ثبت شد. با این ابتکار امید می رود این واحد تخصصی به صاحبان اصلی شان روی خوش بگرداند.
    بسیار کنجکاو هستم تا ببینم اگر که روزی چنین روشی برای تعیین مدیران روابط عمومی سازمان های تبریز به اجرا درآید، چه تعدادی از دوستان مدعی مان در سمت شان ابقاء خواهندشد!
    *دکترای روابط عمومی از دانشگاه آنکارا

  • برچسب ها : , ,
  • نظرات کاربران در "دورشدن تدریجی روابط عمومی ها از اصل شان"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.