|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :جمعه ۲۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲ | کد خبر : 69335
  • پرینت

    کارگردان نمایش «چاه مسموم و طریق مذموم»:

    حمایت دولتی از هنر، تابع سیستم هنری نیست

    آذرقلم: عبدالحسین لاله، نویسنده و کارگردان نمایش «چاه مسموم و طریق مذموم» در نشست خبری این نمایش که با حضور عوامل آن برگزار شد،گفت: متأسفانه حمایت دولتی از هنر تابع سیستم هنری نیست و این حمایت ها تابع سیستمی فامیلی و رانتی است

    آذرقلم: عبدالحسین لاله، نویسنده و کارگردان نمایش «چاه مسموم و طریق مذموم» در نشست خبری این نمایش که با حضور عوامل آن برگزار شد،گفت: متأسفانه حمایت دولتی از هنر تابع سیستم هنری نیست و این حمایت ها تابع سیستمی فامیلی و رانتی است
    وی با اشاره به اینکه فقدان سرمایه گذاری هنری و فرهنگی در تبریز افزود: هیچ کدام از ارگانهای دولتی حمایتی از کارهای هنری و نمایشی ندارند و آنچه که به عنوان حمایت از طرف این ارگانها اعمال می شود، فاقد خط دهی مناسبی هستند.

    لاله افزود: در این نمایش نیز هیچگونه حمایت مادی را شاهد نبودیم و تنها حمایتهایی معنوی از سوی ستاد تبریز ۲۰۱۸ صورت گرفته است.
    وی با انتقاد از برنامه تخصیص بودجه دولتی برای هنرهای نمایشی و شفاف سازی در این مورد افزود: نهادهای فرهنگی دولتی بایستی در جهت شفاف سازی بودجه هنری، لیست افرادی را که در سال ۹۶ تحت هر عنوانی بودجه ای از دولت گرفته اند، و به تناسب آن کارهایی که انجام داده اند را رسانه ای کنند.
    وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تخصص گرایی و عدم وجود نگاه تخصصی در نقد تئاتر گفت: تخصص گرایی و نگاه استادانه به تئاتر بایستی از رأس مدیریتی استان، یعنی استاندار و امام جمعه محبوب و هنر دوست تبریز آل هاشم آغاز شود.
    کارگردان نمایش چاه مسموم و طریق مذموم در رابطه با گنگ بودن محتوای نمایش برای مخاطبان آن عنوان کرد: هر کسی که کوچکترین آشنایی با مثنوی و معنوی داشته باشد، با مفهومی به نام محتوای گنگ مواجه نخواهد شد.
    وی ادامه داد: فرد متخصصی برای نقد نمایش در استان و حتی شورای نمایش نداریم، و نقدهای ارائه شده از سوی کسانی است که این نمایش را ندیده اند، یا چون پیش زمینه ذهنی درباره ادبیات تمثیلی ندارند، با مفهومی گنگ مواجه می شوند.
    گفتنی است نمایش چاه مسموم و طریق مذموم، روایت یکی از حکایتهای مثنوی معنوی بوده که طی آن انسان سرگشته ای به دنبال چیستی و کیستی خود فارغ از مکاتب فلسفی است.
    عبدالحسین لاله، نویسنده و کارگردان نمایش “چاه مسموم، طریق مغموم” در خصوص نمایش توضیح می دهد: این نمایش با اقتباس از قصص مثنوی مولانا نوشته شده است و من در این نگارش و کارگردانی این نمایش با هدف ارزش‌گذاری به ارزش‌های بومی و فرهنگی شرق پیش رفته‌ام و به ادبیات ایرانی و هنر شرقی به ویژه مینیاتور وفادار بوده‌ام.
    وی ادامه داد: نوع گرفتاری جوامع غربی و شرقی در جامه امروز دو مقوله کاملا جدا و متفاوت است و سیستم‌های جهانی شدن و صرفا اقتصادی در حال از بین بردن فرهنگ بومی هستند و این خطر بزرگی برای انسان مدرن به حساب می‌آید و به همین دلیل در این برهه از زمان احساس نیاز به اجرای چنین نمایشی کردم.
    لاله گفت: با دیالوگ‌نویسی و آوردن برخی المان‌های مدرن در کار، سعی کردیم مرز میان چند قرن پیش و امروز را از میان برداریم تا مخاطب بتواند این فاصله‌گذاری را درک کند.
    بر اساس این گزارش در اجرای این نمایش، سعید طرزمی به عنوان تهیه کننده و مشاور ادبی، علی فتوحی به عنوان دستیار کارگردان،ابراهیم عباسعلیزاده ،امیر عبدی،شهرام خزرایی، شراره سهیلی، بابک خانپور، وحید شیرزاد، محمد اردوبادی، شبنم دبدبه، علی مجیدپور، احسان بهارتاش، مهسا عبداللهی و علیرضا والانیا به عنوان بازیگر، زهرا وحدت خواه به عنوان مدیر روابط عمومی و مسعود محمدیان به عنوان آهنگساز، عبدالحسین لاله را یاری می‌کنند.
    این نمایش به نویسندگی و کارگردانی عبدالحسین لاله و تهیه کنندگی سعید طرزمی و با بازی جمعی از هنرمندان استانی تئاتر و هنرهای نمایشی، از ۲۰ فروردین ۹۷ در تالار مستقل تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری ۲۹ بهمن تبریز، مؤسسه بین المللی الف، به روی صحنه می رود و بعد از اجرای تبریز، در تهران نیز در سالن پالیز اجرا خواهد شد.

    خبرنگار: جهانبخش احمدیان

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "حمایت دولتی از هنر، تابع سیستم هنری نیست"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.