|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵ | کد خبر : 66501
  • پرینت

    گزارشی از مزارع کشت زعفران، عروس زر پر ایران در شهرستان مرند/ نفیسه انصاری دین

    کشت «طلای سرخ» در آذربایجان، بدون برندسازی و بسته بندی!+ تصاویر

    آذرقلم: جهان، ایران را با سه محصول منحصر به فردش می شناسد: قالی، پسته و زعفران! هرچند این محصول آخری با بی مهری ها و جفای برخی از سودجویان داخلی و خارجی مواجه شده اما جای خوش وقتی است که محصول زعفران در طی سالهای اخیر از انحصار خراسان خارج شده و در آذربایجان هم برای خود، برو بیایی پیدا کرده است

    گزارش از : نفیسه انصاری دین

    آذرقلم: بیست و یک سال از کاشت اولین پیاز زعفران در بناب مرند توسط «حاج طیب» کشاورز کار آفرین آذربایجانی می گذرد. کاری که او شروع کرد ابتدا با تردیدها و چه بسا تمسخر برخی از کشاورزان سنتی منطقه و حتی مسئولان کشاورزی وقت روبرو شد. اما حاصل تلاش این پیر کشاورزی، کاشت۲۰۰ هکتاری زعفران به عنوان محصول کم مصرف آبی در سال ۱۳۹۶ در منطقه آذربایجان است جایی که حالا با محصول مشابه خراسان و قائنات رقابت می کند. محصولی که از آن به زبان امروز به عنوان «چاشنی لاکچری» غذاهای ایرانی یاد می کنند و افزودن آن بر دست پخت های کدبانوی ایرانی نشانه عزت و احترام فوق العاده میزبان نسبت به مهمان! خلاصه اینکه، زعفران را باید یک «آپشن» برای غذای ایرانی تصور کرد.

    جهان، ایران را با سه محصول منحصر به فردش می شناسد: قالی، پسته و زعفران! هرچند این محصول آخری با بی مهری ها و جفای برخی از سودجویان داخلی و خارجی مواجه شده اما جای خوش وقتی است که محصول زعفران در طی سالهای اخیر از انحصار خراسان خارج شده و در آذربایجان هم برای خود، برو بیایی پیدا کرده است. گزارش امروز آذرقلم، از کشت این محصول گران قیمت و خوش عطر و بو در شهرستان مرند حکایت دارد:

    ******

    هوا گرگ و میش است. خورشید طلوع نکرده و غنچه ها برای چیده شدن منتظرند. همه اهالی خانه از کوچک و بزرگ با سبدهای خالی برای رفتن به مزرعه زیباترین گلهای بنفش رنگ آماده اند.گلها سپیده دم باید در سبدهای خالی، پر شوند تا طلای سرخ رنگشان از صدف گلبرگهای خوشرنگ شان جدا شود.

    کاش صنعت گردشگری سرزمینمان آنقدر پیشرفت کند که بتوانید روزی نمایش این صحنه زیبا را در مزرعه های پهناور زعفران از نزدیک به تماشا بنشینید. شاید باورش برایتان دشوار باشد؛ ان ماده گرانبهای سرخ رنگ که بهترین طعم و عطر را به غذای کدبانوی ایرانی می دهد، از یک بنه ی کوچک پیازی شکل که در زیر خاک قرار می گیرد رشد کرده و خود را با لطافتی خاص بر روی خاک نشان می دهد.

    خدا قوت کشاورز!

    بیش از ۹۰ درصد تولید بازار جهانی زعفران بخاطر تلاشهای کشاورز ایرانی است ولی وجود دلالان سود جو و فرصت طلب و کم توجهی به نوع برداشت و بسته بندی و برند سازی این محصول ایران را از عنوان شدن نامش در جهان بصورت شایسته و بایسته دور کرده است.

    دور اتاق همه خانواده، دوستان و کسانی که می خواهند تو را در به ثمر نشستن تلاشهایت یاری کنند منتظرند. آن وقت که گلها را روی پارچه ای سفید رنگ ریختی، همه مشغول به کار می شوند. مشغول جدا کردن کلاله ها از گلها، همان سه تار نازک سرخ رنگ که روزی در خانه ها رنگی طلا گونه به برنج دم کشیده کدبانوهای ایرانی می دهد. همان سه تار ظریفی که بعد از خشک شدن و کوبیده شدن و دم کشیدن در شله زرد نذری مادر بزرگ، آفتاب را نشانمان خواهد داد.

    گل زعفران عروس نیلگونی است که لطافتش تو را به وجد می آورد. همین عروس کبود رنگ حالا دیگر فقط در خراسان نمی روید. خیلی از شهرهای دیگر ایران میزبانش هستند. میزبان عروسی که شهرشان را به طلای سرخ معروف می کند.

     

    زعفران گیاه بومی ایران

    بنه ای پیازی شکل در زیر خاک و برگها و گلبرگهایی که بر روی خاک خود را به شما نشان می دهند. در درون گلبرگها ، کلاله ها نهفته است. سه کلاله قرمز نازک که همان سر گلها یا پوشال نگین هستند.در واقع شما رنگ سرخ زعفران را از این سه سرگل می گیرید، همان که اندازه اش با گرم و مثقال است از بس که گرانبهاست، گیاهی از تیره زنبقیان است.

    زعفران از گیاهان بومی ایران است که طبق شواهد تاریخی در تمامی دوره های هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در فلات ایران کشت شده و به عنوان محصولی دارویی، ادویه ای و معطر به مصرف می رسید. شاید زعفران در اصل «زرپران»  بوده یعنی گلی که کلاله آن هم ارزش زر و طلاست.

    محل رویش زعفران را معمولا مناطق خشک، نیمه بیابانی و حاشیه کویری که آفتاب گیر نبوده و از وزش بادهای سرد خبری نیست و مناطق کم باران عنوان کرده اند. این گونه ی گیاهی با توجه به داشتن دوره خواب تابستانه و فیزیولوژی خاص رشد، به آب کمتری نیاز دارد. دو الی سه نوبت آبیاری برایش کافی است. تکثیر آن از طریق بنه ها (پیازچه هایی که از پیاز مادر تولید می شود) صورت می گیرد. محصول ادویه ای زعفران همان کلاله قرمز رنگ است که ۱۵۰ عدد آن حدود یک گرم است.

    شروع رشد این گیاه در پاییز و انتهای رشدش در بهار است. ضرورت برداشت گل آن صبح زود و قبل از گرم شدن هوا و در سراسر دنیا فقط با دست صورت می گیرد. برداشت محصول، همان چیدن گلها؛ جدا کردن کلاله ها از سایر قسمتهای گل و در نهایت خشک کردن کلاله ها است. طول عمر گلها سه الی چهار روز است.

    معمولا دوره گل دهی این گیاه بین ۱۵ تا ۲۰ روز و دوره برداشت آن بین ۱۰ تا ۱۵ روز طول می کشد. اصلی ترین و مهم ترین ترکیبات زعفران همان ترکیبات زرد رنگ ، تلخ و معطر هستند که اثرات درمانی زعفران مربوط به آنها است. توجه به این نکته نیز در مورد زعفران گران قیمت ضروری است، ممکن است این ماده گاهی با تقلب همراه باشد. مهم ترین تقلبی که به عنوان زعفران صورت می گیرد گل رنگی است که رنگ زرد ایجاد می کند و شباهتی به زعفران دارد. معمولا تقلب در زعفران پودر شده بیشتر است.

    زعفران از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است. مهم ترین خاصیت آن برای درمان افسردگی و البته خون ساز است و گردش خون را آسان می کند. نوشیدن آن به عنوان دم نوش (مانند دم کرده چای) برای آرامش اعصاب مفید است. زعفران به جهت طعم و بو و رنگ خاصی که دارد در غذاها، صنایع شیرینی سازی و شربت و داروسازی کاربرد فراوان دارد.

     

    زعفران ایران و جایگاه آن در بازار جهانی:

    صادرات ۶۰میلیون دلاری زعفران ایران در پنج ماهه نخست ۹۶

    در اینفوگرافی که گمرک ایران امسال منتشر کرده نشان می دهد که ایران در پنج ماهه نخست سال ۹۶، ۴۶ هزار و ۵۸۶ کیلوگرم زعفران ایرانی به ۳۰ کشور صادر کرده که ارزش دلاری آن ۵۹ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۹۶ دلار است.

    عمده خریداران زعفران ایرانی در سال ۹۶ کشورهای ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، آلمان، آمریکا، ژاپن، فرانسه، کانادا، سوئیس، سوئد، دانمارک و بلژیک بوده اند. البته با توجه به برداشت زعفران در آبان ماه امسال، آمارهای جدید رقم فروش بالایی را نشان خواهد داد.

    در ابتدای سال ۹۶ قیمت هر کیلو زعفران حداقل چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و حداکثر پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان از طرف شورای ملی زعفران اعلام شده است. این قیمت تمام شده زعفران در ایران پایین تر از سایر کشورها است. بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود به تبع آن بزرگ ترین تولید کننده و صادرکننده این محصول در جهان نیز شناخته می شود. البته ورود کشورهایی همچون افغانستان و چین به بازار تولید جهانی زعفران، تهدید جدی برای ایران است اما علی شریعتی مقدم، مدیر عامل توسعه صادرات زعفران، این موضوع را انکار می کند و می گوید: «ایران از زمان ساسانیان صادرات زعفران را در کارنامه خود دارد. ورود افغانستان یا سایر کشورها تهدیدی برای جایگاه ایران نخواهد بود. هم اکنون تولید زعفران در ایران از ۳۰ تن در سال ۶۸ به ۳۰۰ تن در سال ۹۵ رسیده و ایران سابقه صادرات ۲۰۰ تن زعفران را دارد. هرچند افغانستان در برنامه پنج ساله خود قصد دارد تولید خود را به ۱۴۰ تن برساند یا امارات طرحی ارائه داده تا بتواند ۲۰۰ تن زعفران در گلخانه تولید کند یا ۳۰ کشور همچون مالزی، آفریقای جنوبی و هلند به دنبال تولید این محصول هستند ، اما با توجه به جایگاه و تجربیات ایران در بخش تولید زعفران ، تهدیدی جدی برای جایگاه ایران محسوب نمی شوند.»

    هم اکنون بیش از ۸۰ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در ایران باعث شده بیش از ۹۰ درصد از تولید جهانی زعفران در اختیار ایران باشد و همچنین مصرف سرانه زعفران در ایران یک گرم است که نشان می دهد ایرانی ها سالانه ۸۰ تن از زعفران تولیدی کشور را خود مصرف می کنند!

    استان های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی از مهم ترین مناطق کشت طلای سرخ به شمار می آیند. بعد از این استان ها کرمان، اصفهان و فارس نیز بالاترین سطح زیر کشت زعفران در ایران را دارا هستند.

    بیش از ۱۰۰ هزار خانوار در مناطق مختلف ایران با کشت و کار زعفران امرار معاش می کنند که اگر به بحث برندسازی و بسته بندی در امر زعفران اهمیت داده شود شاید کار آفرینی و اشتغال زائی بهتری نیز بتواند انجام پذیرد.

     

    زعفران ایران برند قدرتمند ندارد، نبض بازار در دست اسپانیا!

    مدیر عامل شرکت تعاونی دانش بنیان زعفران خوش عطر پرشیا می گوید: وضعیت صنایع بسته بندی و فرآوری زعفران ایران مطلوب نیست.صنعت زعفران ایران در مقایسه با کارهایی که سایر کشورها انجام داده اند حداکثر ۲۵ به ۱۰۰ است.

    مهندس مهدی سیفی اینگونه توضیح می دهد: زعفران ایران برند ندارد و نبود برندهای قدرتمند باعث شده تقریبا هیچ نامی از کشور در این زمینه وجود نداشته باشد.

    سیفی با وجود اینکه ایران را بزرگترین تولیدکننده زعفران دنیا معرفی می کند اما نبض بازار را از آن  «اسپانیا» می داند و بیان می کند: محصولات با کیفیت ایرانی پس از انتقال فله ای به این کشور و حتی همسایگانمان چون امارات، با بسته بندی های زیبا و افزایش قیمت های نجومی به نام و کام آنها به خریداران عرضه می شود.

    بررسی ها نشان می دهد بالا بودن هزینه هوایی ( حمل و نقل) و همچنین بسته بندی در ایران و ثبات کیفیت محصولات اسپانیا و بسته بندیهای آن کشور بر اساس استانداردهای جدید و با کیفیت بالا، عدم یکنواختی کیفیت تولیدکنندگان ایرانی و مهم تر از همه امکان وجود ناخالصی ( مخلوط کردن زعفران قدیمی و جدید و تقلب در محصولات ایرانی) همه به ضرر ایران است. صادرات ایران فله ای و فاقد بسته بندی های استاندارد است از طرفی تعرفه های بالای گمرکی و تسهیلات با سودهای بالا از مشکلات پیش روی این بخش است.

    همه این عوامل و مخصوصا توزیع محصول از مجاری نا مناسب منافع تولید کننده رادر ایران به حداقل می رساند و این در حالی است که خریداران خارجی محصول ایرانی را  با کمتر از نصف قیمت بازار جهانی دریافت و مصرف کننده داخلی با حداکثر قیمت محصول را خریداری می کند.

    تک روی برخی زعفران کاران نیز باعث کم شدن محصول و نیز بالا رفتن هزینه های بسته بندی و تبلیغات می شود. داشتن تشکیلات منسجم در مورد خرید و فروش و توزیع و بسته بندی می تواند تا حدودی نا هماهنگیهای این بخش را کاهش دهد.عدم آگاهی و اطلاع زعفران کاران ایرانی از وضعیت بازار و نوسانات قیمت و بی اطلاعی از تغییرات عرضه و تقاضا همه به ضرر زعفران کاران است.

     

    بناب مرند ، شهر طلای سرخ آذربایجان

    در ۷۲ کیلومتری شمال غرب تبریز و ۱۰ کیلومتری شرق مرند، بناب مرند یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در بخش مرکزی شهرستان مرند است که حالا دیگر به شهر طلای سرخ آذربایجان معروف شده است.

    در سرشماری سال ۹۵، چهار هزار و ۳۱۱ نفر جمعیت برای این شهر ثبت شده است. رهاوردش زعفران، آب و هوایش معتدل رو به سردی، باغهایش آباد و فراوان و اردیبهشت و خردادش پر از گردشگر است. مردمانش اغلب کشاورز و دامدار، با روحی سرشار از مهربانی و میزبانی، بنه می کارند و در این کم آبی شهرشان  طلای سرخ برداشت می کنند و خدا را شاکرند برای کسی و فکری که بیست سال پیش اولین بنه زعفران را در زمینهایشان کاشت.

    در میدان اصلی شهر بناب مرند، در وسط حوض میدان مجسمه ای از گلهای زعفران می بینی که نمادی از زعفران خیز بودن این شهر است. چه جرات و امیدی داشت اولین کسی که اولین بنه زعفران را در دل زمین سرد آذربایجان کاشت آن زمان که همه ایرانی ها کشت زعفران را تنها متعلق به خراسان می دانستند! «حاج طیب» پیرمردی مخلص و افتاده که اولین بار دست به چنین ریسکی زد.

    حاج طیب حالا دیگر پا به سن گذاشته است. او اولین کسی است که بنه زعفران را در زمین این استان و این شهرستان در خاک نهاد. شاید آن روز خودش هم باور نمی کرد روزی برای دهمین سال پیاپی زعفران کار نمونه استان شود.

    میرعین الله طیب ماجرای اولین کاشت خودش را چنین تعریف می کند: اوایل دهه ۷۰ بود. روزی دوستم از تربت حیدریه مهمان خانه ام بود. به من گفت زعفران اینجا، می تواند خوب کشت شود! پرسیدم: زعفران!؟ من اصلا در عمرم مزرعه زعفران ندیده ام! دوستم مرا تشویق کرد زمین را حاضر کنم و بعد خودش رفت و با بنه زعفران یا همان پیاز برگشت.کمکم کرد پیازها را کاشتم و حالا شما می بینید که ۲۰۰ هکتار زمین  در بناب مرند به زیر کشت زعفران رفته است!»

    حاج طیب دلیل اصلی برای کاشت زعفران در شهرستان مرند را کم آبی ذکر می کند و می گوید: زعفران نیاز آبی کمی دارد. اینجا هم آب کم است پس بهتر است به جای گوجه فرنگی و آفتابگردان زعفران بکاریم.

    او معتقد است کشت زعفران در این شهر هم کار آفرین است هم سود آور. مسئولان باید امکانات بدهند. خرج یک هکتار زمین برای کشت زعفران ۲۰ میلیون تومان است، کشاورز از کجا این پول را بیاورد؟!

    حاج طیب، کار آفرین نمونه شهرستان مرند نیز هست. او بعد از بیست سال تجربه اندوزی در این زمینه و کار آفرینی برای بیش از ۲۰ نفر از مشکلات گله می کند، از عدم برند سازی و بسته بندی مناسب و از نبود فروش خوب به نفع کشاورز و تولید کننده و از عدم حمایت های مسؤلان!

    او در ادامه به زبان ساده می گوید: ما نمی توانیم خودمان یک بسته بندی درست انجام دهیم. ما مجبوریم اگر اینجا محصولمان را نخرند خودمان آن را به مشهد برده آنجا بفروشیم. جالب است بدانید زعفران بناب مرند را گرانتر از زعفران خودشان از ما می خرند، اما آنجا به نام زعفران مشهد می فروشند. به گفته این زعفران کار مرندی، شهرستان مرند هر سال حدود دو تا سه هزار کیلو زعفران تولید می کند.

    مجتبی رفیعیان دبیر بازنشسته ریاضی حالا دیگر زعفران نمی کارد اما از خاطرات کاشت زعفران در مرند می گوید: اولین بار در سال ۷۵ اقای طیب به کاشت زعفران در بناب مرند اقدام کرد. من دومین نفر بودم.کاشت زعفران از آنجا به فکرم رسید که متوجه شدم آذربایجان در همان عرض جغرافیایی واقع شده که خراسان در آن قرار دارد. پس نتیجه گرفتم که آب و هوا تقریبا شبیه هم است و می توان به کشت زعفران اقدام کرد.

    رفیعیان ادامه می دهد: روزی که با کمک شریکم پیازها را با سختی بسیار می خریدیم و به مرند می آوردیم، باورم نمی شد که روزی زمینهای این شهرستان زیر کشت انبوه زعفران برود. یادم می آید سال ۷۸ وقتی در تبریز وارد یکی از آجیل فروشیهای معتبر شهر شدم و پیشنهاد دادم که زعفران مرا امتحان کنند و طعم و مزه آن را در غذا بچشند، مرد آجیل فروش به کارگرش گفت که مرا از مغازه اش بیرون کند! او آن زمان باور نمی کرد که در مرند هم زعفران می تواند به عمل آید!

    «معصومه رستمی» سومین زعفران کاری است که با او به گفتگو می نشینم. ۱۸ سال است که به اتفاق همسرش زعفران می کارد. او کارآفرین برتر سال ۹۳ است و حالا اولین زعفران کار این شهرستان است که برندسازی هم کرده و زعفرانش را در بسته بندیهای مناسب و با مهر استاندارد و با شناسه نظارت از سازمان غذا و دارو با برند «سویل» به بازار ارائه کرده است.

    برای ۹ نفر کار آفرینی کرده و زمان کاشت و برداشت هم بیش از ۲۰ نفر برایش کار می کنند. این بانوی کار آفرین می گوید: سه سال است که برندسازی کرده ایم و در تبریز از فروشگاههای بزرگ زنجیره ای توانسته ایم نمایندگی فروش بگیریم. اما متاسفانه هیچ تبلیغی در مورد زعفران اینجا نمی شود. زعفران بناب هم گرانتر است و هم در رنگ و بو می تواند با انواع مشابه خراسان رقابت کند.

    برگزاری جشنواره زعفران ، بستری برای برند سازی و تبلیغ زعفران بناب

    بعد از گذشت بیست سال از کاشت اولین بنه زعفران در مرند با هدف حمایت از این محصول استراتژیک برای اولین بار در ۱۵ آبان ماه سال ۹۰ نخستین جشنواره استانی زعفران در شهر بناب مرند برگزار شد. در سال ۹۴ شهرستان مرند با تولید ۴۰۰ کیلوگرم زعفران توسط ۱۹۸ کشاورز زعفران کار بعنوان قطب تولید این محصول در شمال غرب ایران شناخته شد.

    امسال نیز چهارمین جشنواره زعفران با هدف معرفی این شهرستان بعنوان قطب تولید در شمال غرب، جذب گردشگران داخلی و خارجی، توجه مسئولان به مشکلات کشاورزان، ارتقای سطح کیفی و کمی محصول  در شهر بناب مرند برگزار شد.

    زعفران مرغوب بناب؛ در بسته بندی های مشهد!

    در حالیکه این منطقه به دروازه صادرات و دسترسی به کشورهای ترکیه، ارمنستان و آذربایجان شهرت دارد نبود مراکز بسته بندی مکانیزه اهالی را از دست یافتن به این امر مهم دور کرده است. آنها بعد از بسته بندیهای خانگی معمولا محصولات خود را در تهران، مشهد و تبریز و بیشتر بصورت عمده به فروش می رسانند.

    اغلب زعفران کاران بناب مشکلات عمده کشت و برداشت زعفران را عدم برگزاری کلاسهای اموزشی تخصصی، نبود بیمه محصول زعفران و فقدان زیر ساخت ها در مورد نحوه فروش، نبود مرکز تحقیقاتی و سرمای زود رس منطقه بر می شمرند.

    رحمانی فر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند پیش بینی کرده برداشت محصول زعفران از شهرستان مرند به ۶۵۰ کیلوگرم از ۱۸۵ هکتار مزرعه زعفران برسد.

    در حاشیه برگزاری چهارمین جشنواره زعفران شهرستان مرند از رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در مورد قابلیت شهرستانهای دیگر استان برای کشت زعفران جویا شدیم:

    کریم مهری با تاکید بر اینکه تمام شهرستانهای آذربایجان شرقی قابلیت کشت زعفران دارند گفت: هدف ما افزایش بی رویه سطح زیر کشت زعفران نیست. ما در جاهایی باید زعفران بکاریم که بتوان از آب و خاک آن استفاده بهینه کرد، بطوریکه در اصلاح الگوی کشت موثر باشد. توسعه بی رویه سطح زیر کشت ممکن است به ضرر تولید کننده تمام شود.

    مهری در مورد وضعیت ورود زعفران های خارجی و اینکه ممکن است بازار جهانی را از دست ایران خارج کنند و رقابت زعفران ایرانی با سایر  زعفران کشورها  گفت: این امکان ندارد! ولی بحث ارزش افزوده است. ما صنایعی نیاز داریم که از عرضه فله ای زعفران به دنیا جلوگیری کند و آن را بصورت خوراکی و اسانس به بازار عرضه کند. بازار جهانی تخصیص بهینه منابع است.»

    رئیس جهاد کشاورزی استان جوسازی در مورد وضعیت بازار جهانی زعفران را ساخته و پرداخته رسانه ها دانسته و می گوید: ما درمورد محصول  گل محمدی هم این مشکل را داریم. ما از یک کیلوگرم گل محمدی در صنایع تبدیلی (اسانس و فراورده ) می توانیم ارزش افزوده ایجاد کنیم اما متاسفانه  بصورت فله ای به کشورهای دیگر صادر می کنیم. انتظار می رود بخش خصوصی با سرمایه گذاری در این بخش ارزش افزوده ایجاد کرده و اشتغال آفرینی کند.»

    مهری در پاسخ به انتقاد خبرنگار ما در مورد عملکرد ضعیف تبلیغات محصولات استان مخصوصا زعفران و برندسازی برای محصولات کشاورزی پاسخ می دهد: چه کسی می گوید ضعیف است؟! آیا با قطعنامه خواندن برندسازی می شود؟! چه کسی باید برند سازی بکند؟ برندسازی را خود تولید کننده باید انجام بدهد. برای خودش لوگو و آرم تعریف بکند و ما آن را در هر جایی ببینیم استقبال بکنیم. بعد از طریق سازمان تعاون و روستایی بیایند و به ثبت برسانند. البته تعاونی که در عرصه حضور پیدا کند، تامین نهاده کند، برای تولید کننده نقدینگی و بازاریابی برای فروش محصولش بکند. دولت هم از طریق کنسولگری ها و بحثهای ایجاد ارتباط تجاری در این حوزه به کمک می آید.»

    گذشت بیست و یک سال از کاشت اولین پیاز زعفران در بناب مرند توسط «حاج طیب» کشاورز کارافرین نمونه، تلاشی نوید بخش  برای بهبود وضعیت اقتصادی و پیشرفت عمومی شهر و کاشت۲۰۰ هکتاری زعفران بعنوان محصول کم مصرف آبی در سال ۱۳۹۶ است.

    انتظار می رود مسئولان با توجه به برنامه های اقتصاد مقاومتی و پایلوت قرار گرفتن استان در این رابطه توجه ویژه ای به کشت زعفران و مخصوصا چاره اندیشی برای فروش خارجی این محصول از طریق کشورهای همسایه و همچنین برندسازی و بسته یندی اصولی آن داشته باشند.

    ضرورت تقویت حضور در بازارهای جهانی، آشنا نمودن بازارهای مربوطه با زعفران ایران، آشنایی کشاورزان با یافته های علمی و روشهای نوین در مورد زعفران، ارتقاء سطح کیفی محصول زعفران و تطبیق آن با استانداردهای جهانی و توجه ویژه به مزرعه های زعفران در صنعت گردشگری در زمان برداشت می تواند جایگاه ایران را در مقام اولی بعنوان تولید کننده زعفران جهان تثبیت کند.

    جایگاه این «عروس زرپوش» نه تنها در بازارهای جهانی بلکه از قدیم در شعر و ادب پارسی، کتب خطی، تذهیب، تحریر و تزئین نسخ خطی، قالی بافی، نوشته های مرکب، نوشتن ادعیه مورد اعتقاد مردم بر روی پارچه و پوست های مختلف، نقاشی و مجسمه سازی ویژه بوده است.

    گر کسی را زعفران ، شادی فزاید گو فزای

    چون تو با غم خو گرفتی زعفران کس مخور

     

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "کشت «طلای سرخ» در آذربایجان، بدون برندسازی و بسته بندی!+ تصاویر"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.