|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰ | کد خبر : 63752
  • پرینت

    یادداشت: کمال الدین نیک رفتار خیابانی

    تاکسیرانی، ناوگانی برای استقبال از رویداد «تبریز ۲۰۱۸»

    آذرقلم: تبریز ۲۰۱۸ فرصت مناسب و مغتنمی هست که برای شناساندن تبریز به ایرانیان و جهانیان مورد استفاده قرار گیرد. سازمان تاکسیرانی و تاکسیران ها با توجه به مطالبی که در سطرهای بالا عرض شد می توانند با رفع اشکالات و تغییر در رفتارهایشان، ضمن مشتری مداری، تبریز را در سال ۲۰۱۸ حمایت نمایند.

     

    یادداشت: کمال الدین نیک رفتار خیابانی

    آذرقلم: تاکسیرانی شغلی مهم و ویترین یک شهر است. شهروندان و مسافران در رفت و آمدهای داخل شهری خود همواره از تاکسی ها استفاده می کنند، بهمین جهت تاکسی ها ویترین یک شهر محسوب می شوند.

    تاکسی و تاکسیرانان از جهت جلوه خدمات شهری اهمیت داشته و برای شهری مثل تبریز که تنها چند ماه دیگر رویداد ۲۰۱۸ را میزبانی خواهد کرد، می توانند منشا رضایت و یا عدم رضایت مسافران داخلی و خارجی باشند.

    بنده به عنوان فردی که به شکل مرتب و همه روزه از تاکسی در مسیرهای مختلف شهر استفاده می کنم، شاهد نارضایتی شهروندان از تاکسی ها و نارضایتی تاکسیرانان از سازمان مربوطه شان می باشم. در این یادداشت به این موارد اشاره می شود.

    نارضایتی های مسافران از تاکسی ها

    اغلب مسافران از تاکسی های گلایه هایی دارند که عمدتا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    برخورد نامناسب برخی تاکسیران ها با مسافران- باز کردن رادیو و یا موسیقی با صدای بلند- علاقه تاکسیران ها به مسافران دربستی بخصوص در زمان هایی که مسافر زیادی در خیابان منتظر باشند- ایستگاهی کردن مسیرها بجای اینکه تاکسی ها دائم در حال حرکت باشند- قفل کردن درب پشت راننده که مسافران مجبور می شوند هی سوار و پیاده شوند- فعالیت تاکسی های فرسوده و بخصوص پیکان در سطح شهر- نامناسب بودن فضای داخلی تاکسی نظیر خراب بودن صندلی ها و در برخی موارد استشمام بوی عرق راننده – دستکاری اهرم شیشه های عقب که مسافر نتواند پنجره های عقب تاکسی را باز کند- استفاده نکردن هیچیک از تاکسی های تبریز از کولر در گرمای تابستان و برخی از آنها از بخاری در سرمای زمستان – عدم رعایت کرایه های اعلام شده توسط تاکسیرانی- در برخی موارد عدم رعایت قوانین رانندگی.

    نارضایتی های تاکسی ها از سازمان تاکسیرانی

    رانندگان تاکسی نیز از سازمان خود گلایه هایی دارند. از جمله این شکایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    عدم ارائه خدمات در قبال شهریه تاکسیرانی- گران بودن تاکسی های جدید و بالا بودن نرخ وام های پرداختی در قبال خرید تاکسی جدید که باعث شده است صاحبان تاکسی های فرسوده رغبتی به تعویض تاکسی خود نداشته باشند- تخلف در اعطای امتیاز به شکلی که شاهد دریافت امتیاز تاکسی برای عده ای کارمند و شاغل هستیم – عدم ساماندهی مناسب تاکسی های فرسوده که به گفته مدیر عامل این سازمان شاهد بیش از ۱۸۰۰ تاکس فرسوده در سطح شهر تبریز هستیم که رقم کمی نیست – عدم درج نام و مشخصات تاکسیران در داخل تاکسی (در برخی شهرها اینکار انجام می شود و در کنترل رفتار رانندگان تاثیر بسزایی دارد)- نبود آموزش های مناسب برای تقویت فرهنگ رانندگان تاکسی- نبود نظارت مناسب بر عملکرد تاکسی های درون شهری- ضعف روابط عمومی سازمان تاکسیرانی در اطلاع رسانی و ارتباط با مخاطب- عدم مشتری مداری در سازمان تاکسیرانی و …..

    فرهنگ سازی در تاکسیرانی

    بدون تردید تاکسیرانی نیازمند توجه به فرهنگ سازی هست. تاکسیرانان باید بدانند که فعالیت آنها در زمره خدمات شهری بوده و ویترین یک شهر محسوب می شود. وقتی مسافری به تبریز آمد به احتمال زیاد سوار تاکسی می شود و نحوه رفتار راننده تاکسی برای او تصویری از شهر تبریز را می سازد.

    خوشبختانه در سال های اخیر شاهد افزایش توریست ها و مسافران در شهرمان هستیم. بهمین جهت یکی از وظایف مهم سازمان تاکسیرانی فرهنگ سازی برای تاکسیران ها هست. نمی توان صرفا با اعطای مجوز تاکسی، وظیفه مهم سازمان را که فرهنگ سازی هست، فراموش کرد.

    مشتری مداری، حلقه گمشده در تاکسیرانی

    مشتری مداری، امروزه اصلی تثبیت شده و مورد قبول همه اقشار در ارائه خدمات به شهروندان شناخته می شود. مشتری های تاکسی ها نیز شهروندان و یا توریست ها می باشند. هر تاکسیران بایستی به جلب نظر مسافرانش به عنوان مشتری اهمیت دهد. در این زمینه، تلاش تاکسیران ها باید برای رضایت شهروندان بکار گرفته شود، نه اینکه فقط به فکر خود و تاکسی شان باشند!

    یک نمونه از طرز فکر خودپسندانه تاکسیرانان تبریز را می توان در گرمای تابستان مشاهده کرد. چند سالی هست که تبریز به گرمای ۴۰ درجه ای در تابستان دچار شده است. در چنین هوای گرمی تاکسی های تبریز از کولرشان استفاده نمی کنند. جای تعجب هست که نه تنها به مسافران اهمیت نمی دهند بلکه به سلامتی خودشان نیز اهمیت نمی دهند!

    تاکسیرانی و تبریز ۲۰۱۸

    تبریز ۲۰۱۸ فرصت مناسب و مغتنمی هست که برای شناساندن تبریز به ایرانیان و جهانیان مورد استفاده قرار گیرد. سازمان تاکسیرانی و تاکسیران ها با توجه به مطالبی که در سطرهای بالا عرض شد می توانند با رفع اشکالات و تغییر در رفتارهایشان، ضمن مشتری مداری، تبریز را در سال ۲۰۱۸ حمایت نمایند.

     

  • برچسب ها :
  • نظرات کاربران در "تاکسیرانی، ناوگانی برای استقبال از رویداد «تبریز ۲۰۱۸»"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.