|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴ | کد خبر : 63269
  • پرینت

    آذرقلم: تبریز ۲۰۱۸ در راه است وشهروندان و مدیران منتظر مهمانان زیادی از اقصی نقاط دنیا خواهند بود. سالی که فرهنگ، آیین و مذهب و سنتهایمان در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. ایا می توان تاریخ و فرهنگ و نشانه های شیعی بودنمان را فراموش کنیم؟ ایا روزی نسلهای بعد از ما از این بی مهری ها گله و شکایت نخواهند کرد؟

    گزارش از: نفیسه انصاری دین

    آذرقلم: شهرهای مختلف ایران بنا به شرایط فرهنگی و تاریخی شان دارای بناها ، مقبره ها ، بقعه ها ، مساجد، امامزاده ها، و آرامگاه هایی است که قدمت قابل توجهی دارند. به دلیل رشد بالای گردشگری مذهبی در دنیا جای سوال است که چرا شهرهای مختلف ایران به غیر از مشهد و قم، نتوانسته اند در گردشگری مذهبی خودی نشان بدهند در حالی که تبریز به عنوان یکی از شهرهای مهم و مذهبی ایران و پایتخت تشیع از چنین شهرت و جایگاهی از نظر گردشگری برخوردار نیست.

    علت این امر چیست؟ تبریز ۲۰۱۸ در راه است و شهروندان و مدیران منتظر مهمانان زیادی از نقاط مختلف دنیا خواهند بود. سالی که فرهنگ، آیین و مذهب و سنتهایمان در معرض نمایش قرار خواهد گرفت. آیا می توان تاریخ و فرهنگ و نشانه های شیعی بودنمان را فراموش کنیم؟ ایا روزی نسلهای بعد از ما از این بی مهری ها گله و شکایت نخواهند کرد؟

    تبریز بعنوان شهری مذهبی تاریخی دارای پتانسیل ها، ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری بویژه گردشگری مذهبی است. بقعه سید ابراهیم و سنگ بسم الله، امامزاده سید حمزه ، امامزادگان عون و زید (معروف به ارامگاه عون بن علی)، امامزادگان دال و ذال، امامزاده حلیمه خاتون، امامزاده سید عبدالله، امامزاده علی بن مجاهد، امامزاده سیدجمال الدین امامزادگانی هستند که در خود شهر تبریز واقعند و علاوه بر اینها امامزادگان دیگری همچون امامزاده خواجه سید محمد کججانی، امامزاده پیر، امامزاده پیر بهلول، امامزاده قیزل دیزج، امامزاده قنبر، امامزاده سید هاشم و امامزاده میر موسی در روستاهای نزدیک اطراف کلانشهر تبریز قرار دارند. مکانهایی که می تواند توریستها و گردشگران داخلی و خارجی را برای زیارت و بازدید از انها به خود جذب کند.

    دکتر صادق آئینه وند، محقق تاریخ اسلام در مورد تعریف امامزاده می گوید : «امامزاده به فردی گفته می شود که فرزند یکی از ائمه اطهار (ع) باشد یا نسبش با یک یا چند واسطه از سمت پدری به انها برسد.»

    با توجه به ارادت ما شیعیان به امامزاده ها، این مکانها می توانند محلی برای ارامش و کسب حالات معنوی مردم این شهر نیز باشد.

    به گزارش خبرنگار آذرقلم، با هماهنگی روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه تبریز، برنامه بازدید خبرنگاران از دو نمونه از اماکن تاریخی و مذهبی تبریز در یکی از روزهای نسبتا گرم شهریورماه برگزار شد. گزارش زیر ماحصل بازدید نیمروزی ماست.

    امامزاده علی بن مجاهد (ع)؛ در حصار دیوار

    باورم نمی شود در زادگاهم تبریز این تعداد امامزاده داشته باشیم. همیشه فکر می کردم چرا در شمال تعداد امامزاده ها زیاد است آن وقت در تبریز که عنوان پایتخت تشیع را یدک می کشد اماکن متبرکه و مقدس کم است!؟

    در محله راسته کوچه (خیابان شهید مطهری) که بارها محل گذرم بوده، در انتهای بازار مسجد جامع، روبروی دربند ملا احمد و در داخل حیاطی، بقعه ای را به ما نشان می دهند که هیچکدام قبل از این از آن خبر نداشتیم و یا بعضی کم اطلاع بودند. در ضلع جنوبی حیاط، مسجد امام حسن مجتبی ( ع) و در ضلع شرقی بقعه امامزاده علی بن مجاهد است. اما چیزی که توجه همه را به خود جلب می کند وجود دیواری است که در روبروی بقعه و در کنار مسجد کشیده شده و مانع دیده شدن این بنا می شود.

    رضا جعفری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز  با ناراحتی از وجود چنین دیواری که روبروی این بنای تاریخی قرار گرفته، عامل ایجاد این مانع را شهرداری و میراث فرهنگی عنوان می کند. دیواری که باعث مخفی ماندن این بنا از دید مردم شده است..

    از خود امامزاده که می خواهیم بیشتر بدانیم ؛ ایشان را از نوادگان امام سجاد (ع) ذکر می کنند و به خاطر احترامی که این امامزاده داشتند، فرمانروای سلجوقی تبریز اواخر قرن چهارم ه.ق و دو پسرش نیز در انجا دفن شده اند و به همین خاطر این مکان که چهار منار نیز نام دارد به دورد قبیر ( ۴ قبر ) معروف است. این امامزاده و مقبره های امیر مولا و امیر وهسودان روادی و امیر محمد (مملان) روادی در دوره های صفوی و قاجار باز سازی شده است.

    حجه الاسلام جعفری در توضیحاتش می گوید: این مکان از قدیم محل مراجعه و گرفتن حاجات وزیارت مردم بوده است. در جریان ثبت جهانی بازار تبریز ، سازمان میراث فرهنگی این بنا را از اوقاف تحویل گرفته و بعنوان یکی از پارامترهای موثر در ثبت جهانی بازار تبریز که یکی اینجا و دیگری مسجد جامع بود ؛ شروع به تعمیر می کند و انصافا هم خوب پیش می رود. اما نمی دانیم چرا اینجا را نیمه کاره باقی گذاشته اند!؟

    وجود ظرفهای گچ نیمه تمام ، تابلوی اطلاعاتی سازمان میراث فرهنگی در مورد بازسازی پروژه که حالا بصورت افقی آن را زیر علم امامزاده در اطراف بقعه به حال خود رها شده می بینیم ، همه حاکی از نیمه کاره ماندن بازسازی این بناست.

    با توجه به پیگیریهای یک و نیم سال اخیر اداره اوقاف و امور خیریه از استانداری، فرمانداری، میراث فرهنگی و شهرداری و با وجود بازدیدهای مکرر مسئولان این سازمانها و اداره ها و قولهای داده شده، هیچ اقدام عملی جهت احیای این بقعه بعمل نیامده است.

    جالب است بدانید کتیبه ای در این بقعه وجود دارد که نشان می دهد تعمیرات اساسی توسط  دختر فتحعلی شاه صورت گرفته است و همچنین دو آیت الله بزرگوار تبریزی هم به خواست خودشان در این مکان مدفون هستند.

    در سال ۸۳ این مکان از طرف اوقاف به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و امور گردشگری استان تحویل داده شد. اما از سال ۸۵ در این بقعه به روی مردم بسته شده و اکنون هم به حال خود رها شده و تنها علت تردد بازاریان به انجا بخاطر وجود سرویسهای بهداشتی مابین مسجد و بقعه است.

    این مکان که هویت شیعی ما است می توانست در ۲۰۱۸ به طور ویژه و خاص به مهمانان نشان داده شود. اما حالا فقط افسوس و … . اوقاف بشدت گله مند است! و از سازمان میراث فرهنگی می خواهد که یا جوابگو باشد یا حداقل این بقعه را برای بازسازی تحویل اوقاف دهد.

     

    امامزاده سید حمزه: بی بهره از بودجه عمرانی مقبره الشعرا!

    رئیس اداره امور اوقاف و خیریه ناحیه یک تبریز می گوید: قبرستان سرخاب جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین قبرستانهای دنیاست که بالای ۴۰۰ عالم، عارف و شاعر در آن دفن شده اند و تنها علت ان وجود چنین امامزاده ای در این محل است.

    امامزاده سید حمزه (ع) از سادات صحیح النسب آذربایجان بوده و در دربار سلطان محمود غازان و سلطان محمد خدابنده از تقرب و احترام خاصی برخوردار بود. .انطور که نوشته اند در کوی سرخاب تیری به وی اصابت کرده و در محل فعلی بقعه به خاک سپرده می شود. مزار این امامزاده در سرداب قرار دارد. فضای سرداب دو متر پایین تر بوده و قبر دیگری نیز که مربوط به یکی از شهدای دوران مشروطیت به نام ضیاء الدوله امان الله میرزا طالب است در سرداب قرار دارد.

    رضا جعفری رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک در بازدید از این امامزاده هم از مسئولان امر گلایه می کند و می گوید: از بودجه هایی که برای مقبره الشعرا خرج می شود ، یک ریالی هم جهت عمران و ابادانی این امامزاده صرف نمی شود. اگر به سرداب نگاه کنید، در حال تخریب است. متاسفانه هر کس برای بازدید آمده کاری برای آن نکرده و این نشان می دهد که چقدر امامزاده های ما در شهر تبریز غریب هستند.

    ماجرای انتقاد اداره اوقاف به سال ۹۱ بر می گردد. اوقاف در حال ساخت حسینیه ای در پشت این مکان بود اما بخاطر طرح توسعه مقبره الشعرا از اوقاف خواسته می شود که تفاهم نامه ای بین اوقاف و شهرداری بسته شود و ساخت حسینیه ناتمام می ماند. شهرداری قول می دهد بعد از طرح توسعه مقبره الشعرا در سال ۹۳ حسینیه را نیز تکمیل و به اوقاف تحویل دهد اما برخلاف توافق کتبی هیچ حسینیه ای تاکنون تحویل داده نشده است و اکنون هم ساخت چنین حسینیه ای برای اوقاف بدلیل دشواری در جا به جا کردن مصالح عملا غیرممکن است.

    قریشی زاده مدیرآستان مطهرامامزاده سید حمزه (ع ) به خبرنگاران می گوید: مقابر خاندان قائم مقام فراهانی، مقبره ثقه الاسلام، مقبره فرمانده قشون ایران در زمان امیر کبیر و داماد امیر کبیر در این مکان قرار دارند.

    علی رغم وجود امامزاده سید حمزه که جزو شهدا نیز به شمار می آیند و علی رغم مکاتبات متعدد با استانداری، میراث فرهنگی، نمایندگان استان و بازدیدشان از این مکان همچنان بی مهری ها و نامهربانی ها و کم توجهی ها نسبت به این امامزاده که گردشگران زیادی را هم به خود جلب کرده، وجود دارد.

    قریشی برنامه های این امامزاده را اینگونه می شمارد: ۶۰ ساعت کلاسهای فرهنگی در طول هفته، اموزشهای هنری و حرفه اموزی، خیاطی، گلدوزی، امدادگری،رباتیک ، طب سنتی و برنامه های قران خوانی. هر هفته ویزیت رایگان توسط پزشکان شهرمان انجام می شود و همچنین اتاق رایگان عقد در داخل امامزاده برای جوانان شهرمان دایر می باشد که اگر مهریه این عزیزان از ۱۱۰ سکه کمتر باشد هدیه ای نیز از اجرای نیت برای آنها اعطا می شود.

    قریشی درآمد امامزاده را ماهانه حدود ۱۳ میلیون تومان عنوان کرد که باید بین ۱۱ نفر کادر خدماتی و کارهای عمرانی و فرهنگی تقسیم شود.

    در پایان بازدید مدیر روابط عمومی اداره اوقاف و امور خیریه استان اذربایجان شرقی  یاد اور می شود که امامزاده های دیگری همچون مقبره سیاهپوش نیز در این شهر هستند که بعلت بسته بودن به مدت ۳۵ سال حتی برای ورود به انها باید از پشت بام همسایه استفاده کنیم!

    رحیم عبدالجباری از اصحاب رسانه می خواهد تا نسبت به مسئولان مطالبه گر باشند . وی به تخریب سه مسجد قدیمی و تاریخی شهر یعنی کریم خان، استاد شاگرد و آیت الله شهیدی در جریان عملیات توسعه مترو اشاره و اظهار می کند: مسجد کریم خان که از نو در حال بازسازی است و مسجد آیت الله شهیدی هم بالای ۲۰۰ میلیون تومان آسیب دیده و نظر کارشناس هم این است که رانش ادامه خواهد داشت.

    رئیس ناحیه یک اداره اوقافنیز در پایان بازدید عملکرد تبریز را بعنوان مرکز استان از شهرهای جلفا و مراغه در بحث گردشگری مذهبی و جذب گردشگر خیلی ضعیف می داند .

    جعفری خاطر نشان کرد: امامزاده نوجه مهر در جلفا و نقطه صفر مرزی توانسته در سال سه میلیون گردشگر و زیارت کننده داشته باشد.

    وی گردشگری مذهبی را فرصتی برای پیشرفت شهر ، اشتغال زایی و تربیت معنوی بر شمرد.

    امیدواریم مسئولان برای تبریز ۲۰۱۸ جدی تر و کوشاتر عمل کنند چنان که تبریز ۲۰۱۸ تنها بهانه ای برای حرکت بسوی پیشرفت و توسعه این کلانشهر باشد.

    برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی، بر روی تصاویر کلیک کنید: 

  • برچسب ها : , ,
  • نظرات کاربران در "غربت امامزاده های تبریز در سال «پایتخت گردشگری جهان اسلام» + تصاویر"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.