|

آخرین عناوین:
  • تاریخ انتشار خبر :سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ | کد خبر : 59484
  • پرینت

    آذرقلم: استفاده از این هنر به ویژه در کمپین و برنامه های تبلیغاتی دکتر حسن روحانی بیش از دیگران خود را نشان داد. البته استفاده از هنر موسیقی در کمپین های تبلیغاتی تنها منحصر به این دوره نبوده و پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. اما نگاهی به تاریخچه حضور این «کاراکتر» در فرآیند سیاسی کشور نشان می دهد که این رویداد برای اولین بار در انتخابات سال ۷۶ و روی کارآمدن دولت اصلاحات خود را بروز داد.

    نقش هنر موسیقی و ترانه های حماسی در انتخابات ریاست جمهوری:

    محمد امین خوش نیت (کارشناس ارشد رسانه)

    آذرقلم: انتخابات ریاست جمهوری امسال، دارای مشخصات و ویژگی هایی بود که این رویداد سیاسی – اجتماعی را از پدیده های مشابه خود در طی ۴ دهه گذشته، متمایز می کند. کیفیت تایید صلاحیت ها، راه اندازی کمپین های تبلیغاتی، افشاگری های گاه جسورانه و به اصطلاح «خط قرمزی» در مناظرات انتخاباتی و کنایه و ایهام کاندیداها به یکدیگر همه و همه از مشخصه های خاص این دوره از انتخابات بود. اما آنچه که ناظر بر نحوه تبلیغات این دوره از کاندیداها بود، نقش آفرینی عنصر «هنر» در این رویدادها بود به گونه ای که هنر موسیقی را در این عرصه بسیار پویاتر و نقش  آفرین تر پای عرصه انتخابات کشاند.

    استفاده از این هنر به  ویژه در کمپین و برنامه های تبلیغاتی دکتر حسن روحانی بیش از دیگران خود را نشان داد. البته استفاده از هنر موسیقی در کمپین های تبلیغاتی تنها منحصر به این دوره نبوده و پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است. اما نگاهی به تاریخچه حضور این «کاراکتر» در فرآیند سیاسی کشور نشان می دهد که این رویداد برای اولین بار در انتخابات سال ۷۶ و روی کارآمدن دولت اصلاحات خود را بروز داد.

    در فعالیت های تبلیغاتی سال ۷۶، دو ترانه بیش از بقیه موسیقی ها به گوش می رسید. ترانه «ای ایران» با صدای استاد غلامحسین بنان که به عنوان اولین سرود ملی ایران شناخته می شد و بعد از پیروزی انقلاب کمتر به گوش می رسید و نیز ترانه «یار دبستانی من» که هر چند در نگاه ظاهری فاقد کاراکترهای سیاسی در متن و شعر و آهنگ آن است اما کمتر کسی می تواند ایهام و کنایه های سیاسی نهفته در متن شعر، ضرباهنگ و شور آفرینی سیاسی آن را انکار کند.

    یار دبستانی من، با من و همراه منی

    چوب الف بر سر ما، بغض من و آه منی و …

    Image result for ‫یار دبستانی من‬‎

    یار دبستانی من، سروده منصور تهرانی است که برای فیلم «از فریاد تا ترور» با صدای «فریدون فروغی» و در سال ۵۹ ساخته شده بود.

    «یار دبستانی» در جریان جنبش دانشجویی ایران پس از انقلاب به عنوان اصلی‌ترین سرود دانشجویان معترض شناخته می‌شود و نمادی از اتحاد و همبستگی دانشجویان می‌باشد.

    پس از بازبینی وزارت ارشاد، صدای فروغی از فیلم از فریاد تا ترور حذف گردید و جمشید جم آن را بازخوانی کرد.

    بعد از یک رکود تقریبا ۱۵ ساله، بار دیگر در سال ۷۵ این سرود در پارک لاله توسط دانشجویان دانشگاه تهران به عنوان یک سرود دانشجویی همخوانی شد و بعدها در مراسم و راهپیمایی‌های دانشجویی سال‌های ۱۳۷۶ ، ۱۳۷۷ و ۱۳۷۸ و نیز انتخابات سال ۹۲ و ۹۶ به عنوان یک سرود دانشجویی تثبیت شد.

    استفاده از این دو ترانه و آهنگ، به مرور در همه انتخابات سیاسی و ریاست جمهوری سالهای بعد از ۷۶ نیر به دفعات ادامه پیدا کرد تا اینکه در انتخابات سال ۹۶ در کنار همان دو آهنگ و موزیک ویدیوی «ای ایران» و «یاردبستانی» که در همه ستادهای انتخاباتی روحانی در سراسرکشور و کمپین ها و همایش های  تبلیغاتی، از سوی حامیان و هواداران همخوانی می شد، دو آهنگ و ترانه دیگر هم بر آنها افزوده شد.

    Image result for ‫ترانه «دوباره ایران‬‎

    ترانه «دوباره ایران» به خوانندگی «حجت اشرفی زاده» کاملاً رنگ و بوی  تبلیغاتی داشت. با این عبارت کلیدی و تاثیرگذار :

    دوباه لبخند دوباره پیوند دوباره پیمان دوباره ایران
    دوباره ایران دوباره ایران دوباره ایران , دوباره ایران دوباره ایران دوباره ایران

    Image result for ‫ترانه «دوباره ایران‬‎

    از نماد رنگ بنفش که در ویدیوی آن به کار رفته بود تا تکرار واژه «دوباره» که به سخنان خود حسن روحانی اشاره داشت همه و همه رنگ تبلیغاتی داشت. روحانی چندی پیش از آغاز رقابت های انتخاباتی و در برنامه ثبت نام خود در ستاد انتخابات، عبارت «دوباره می آیم، برای ایران» را به کار برد و همین واژه خمیرمایه ساخت این ترانه و آهنگسازی زیبا و تاثیرگذار آن گردید. با شعری روان و دلنشین و آهنگی حماسی و شورآفرین!

    اما ترانه دیگری که بر برنامه های تبلیغاتی این دوره از انتخابات و به ویژه ستادها و کمپین های تبلیغاتی حسن روحانی شور و جلای دیگری بخشید، همراهی خواننده جوان کشور، «سالار عقیلی» در خوانش ترانه ی «وطنم، ای شکوه پابرجا» بود. هر چند این ترانه، موسیقی تیتراژ سریال تاریخی، تلویزیونی « تبریز در مه» و روایتی داستانی از جنگ های ایران و روسیه و چند سال پیش ساخته و ارائه شده بود اما در این دوره از انتخابات به دفعات در ستادهای تبلیغاتی به کار گرفته شد. حتی خود سالار عقیلی، این ترانه را در فضای باز و در کنار خود حسن روحانی در شهر مشهد و برای دهها هزار نفر بازخوانی کرد.

    Image result for ‫عقیلی و روحانی‬‎

    وطنم ای شکوه پابرجا

    در دل التهاب دورانها

    Image result for ‫عقیلی و روحانی‬‎

    آهنگ «وطنم» نیز دارای همان کاراکترهای تاثیرگذاری احساسی، شورآفرینی و حماسه سازی است و بعد از پیروزی روحانی و پایان انتخابات نیز بارها و بارها در جشن های پیروزی بازخوانی و پخش شد.

    اینکه آیا تمسک جستن کنشگران سیاسی و کارشناسان تبلیغاتی به عنصر هنری مانند «موسیقی» تا چه حد درست است یا نه خود بحث دیگری است اما دو نکته را نمی توان در بررسی و تحلیل رویدادهای انتخاباتی این دوره از نظر پنهان داشت:

    اول: پدیده ای به نام خلق موسیقی های حماسی و شورآفرین، نقش عمده ای در ترغیب مخاطبان و اقناع آنان برای مشارکت در انتخابات و حتی رای دادن به کاندیداهای مورد نظر دارد هر چند که نتوان هرگز برآورد کمی و علمی و دقیق از تاثیرگذاری آن ارائه کرد.

    دوم: کاربرد بیش از حد و خارج از چارچوب های علمی و بی برنامه و بی حد و حساب می تواند نه تنها تاثیرگزاری آنها را از بین ببرد بلکه در آینده می تواند به یک ضد ارزش و «ضد تبلیغ» تبدیل شود. در این صورت هم جایگاه هنر موسیقی می تواند ضربه پذیر باشد و هم کاندیداهای تبلیغاتی را با تخریب و شکست مواجه سازد. بنابراین، استفاده به جا و علمی و اصولی و به اندازه از این هنر، از ضروریات جامعه هنری امروز ماست.

     

  • برچسب ها : , , , , , ,
  • نظرات کاربران در "از ترانه «ای ایران» تا سرود «دوباره ایران»/ کوک نت های موسیقی برای انتخابات ریاست جمهوری"
    Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.